Search
آرایش برزیلی

آداب و رسوم آرایشی زنان برزیل

آرایش برزیلی

» آرایش در سرزمین قهوه و فوتبال «

تنوع فصلی در یک شهر ساحلی در منطقه ای استوایی با تنوعی که ما ایرانی ها از فصل ها سراغ داریم، تفاوت دارد.
در ریودوژانیرو، بزرگ ترین شهر کشور برزیل در آمریکای جنوبی، تنها دو فصل بهار و تابستان آن هم با رطوبت بالای ۷۰ درصد برای ۶ میلیون مردمی که در آن زندگی می کنند قابل درک است و بقیه فصول هم اصولا بی معناست.

برزیل به عنوان بزرگترین کشور آمریکای جنوبی، ملغمه ای از نژادهای اروپایی، آفریقایی، آسیایی و بومیان سرخ پوست است. این کشور که مستعمره پرتغالی ها بوده٬ حدود ۱۹۰ سال قبل یعنی در سال ۱۸۲۴ میلادی استقلال یافته و به تبع همین موضوع هم اکنون زبان مردم این کشور، پرتغالی و مذهب غالب مردم، مسیحی کاتولیک است.
طبق تاریخ برزیل، قبل از لغو برده داری، جامعه به سه گروه اشراف برده دار، کارگزاران سفید پوست و برده ها تقسیم می شده است. زندگی گروه اول، پرتجمل و با تشریفات خاص زمان خود بوده است.
در مقابل دو گروه دیگر زندگی ساده و فاقد هر گونه تجملاتی داشته اند. به نظر می رسد این ویژگی تاکنون ادامه یافته است. به طوری که مردم برزیل اغلب سبک زندگی بسیار ساده ای دارند و از هر گونه تجمل دور هستند.
هرچند این مسئله به معنای فقر با تعریف رایج آن نیست. همین رویه را می توان در همه ابعاد زندگی مردم سراغ گرفت. این ویژگی تا حدودی در تضاد با فرهنگ و آموزه های مسیحیان کاتولیکا ست.

برزیل، پایتخت ضدآفتاب ها در جهان

اگر آرایش را به عنوان یکی از مشخصه های فرهنگی هر کشوری در نظر بگیریم (مانند فرهنگ آرایش عربی، ژاپنی، مصری، ایرانی و …) می توان گفت مردم برزیل فاقد نماد خاص در فرهنگ آرایش هستند و حتی می توان گفت، آرایش به مفهوم کلاسیک و سنتی آن جایی در فرهنگ مردم برزیل ندارد و آنها تنها به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، از وسایل محافظتی پوست و مو استفاده می کنند.
در این منطقه به دلیل نزدیک بودن به خط استوا آب و هوای ویژه ای حکم فرماست. هر چند به دلیل وسعت زیاد این کشور نمی توان ویژگی خاصی را منتسب به همه آن دانست اما به طور کلی این کشور دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و بخش بزرگی از آن در کرانه اقیانوس اطلس قرار داشته و دارای پارک های ساحلی متعدد و متنوعی است که مورد توجه مردم بومی و گردشگران در این کشور است.
در برزیل عمده ترین محصول بهداشتی – محافظتی، کرم ضد آفتاب است. تقریبا تمام فروشگاه ها و داروخانه ها قفسه هایی مخصوص این محصول پرمصرف را به خود اختصاص داده اند.
می توان انواع کرم های ضدآفتاب مخصوص صورت، بدن،کودکان و زنان باردار را حتی در سوپرمارکت ها در کنار درهای خروجی به راحتی انتخاب کرد و خرید و به همین سبب شاید به جرات بتوان گفت برزیل علاوه بر پایتخت فوتبال و قهوه، پایتخت کرم های ضدآفتاب نیز هست.

اتوی مو و آرزوی زنان برزیل برای داشتن موی صاف

به دلیل شرایط اقلیمی و البته تنوع قومیتی در کشور برزیل، موی بیشتر زنان برزیلی مجعد و پر چین و شکن است و از این رو اتوی مو یکی از وسایل پر کاربرد در این کشور است.
علاوه بر این، رنگ مو و مش نیز جزو اقدامات پرطرفدار خانم ها در این منطقه است که روز به روز متنوع تر و البته عجیب تر می شود.  به طور کلی می توان گفت استفاده از وسایلی مثل کرم پودر، پن کیک، رژ گونه و رژلب در برزیل خیلی کم است.
در مورد لاک ناخن، پدیکور و مانیکور نیز وضع تا حدودی شبیه ایران است. آرایش مو نیز چندان مرسوم نیست؛ به عنوان مثال شینیون و مدل های رایج مورد علاقه خانم های ایرانی در برزیل چندان مد و مقبول نیست.

آرایشگاه ها در برزیل چه می کنند؟

آرایشگاه ها در برزیل یا مختلط هستند یا مجزا٬ البته می توان دسته سومی را هم با کمی اغماض به کودکان اختصاص داد که با دکوراسیون مخصوص و وسایل خاص کودکان از آرایشگاه های دیگر قابل تمایز است.
سالن های زیبایی در همه جای ریودوژانیرو خیلی متفاوت با آن چیزی هستند که ما در ایران می شناسیم. این سالن ها بسیار شیک و مجهز و البته با ارائه همان خدمات رایج اما با کیفیتی متفاوت هستند.
تعداد افرادی که در سالن های زیبایی مشغول ارائه خدمات هستند از۱۰ تا ۲۰ نفر در نوسان است و نقطه مشترک همه آنها برخوردهای بسیار مودبانه و مشتری محور است. در تمامی سالن های زیبایی یک بخش برای فروش محصولات آرایشی نیز در نظر گرفته شده است. سالن اپیلاسیون با مختصاتی که در ایران وجود دارد در برزیل چندان رواج ندارد.
احتمالا خدمات اپیلاسیون از مواردی است که شاید در سال های آتی جزو مشاغل پررونق اینجا معرفی شود. پدیکور و مانیکور، اتو و رنگ مو و شاید هم تاتو و وکس را  می توان جزو خدمات پر طرفدار سالن های زیبایی اینجا معرفی کرد.
ناگفته نماند در برزیل خانم های میانسال بیشترین مشتریان این سالن ها بوده و جوانان بیشتر متکی به خود هستند. یکی از نکات قابل توجه در این کشور، مراجعه نسبتا زیاد خانم ها به متخصصان پوست است.
شاید یکی از دلایل آن اهمیت زیادی است که آنها به سلامت پوست خود می دهند. رونق استفاده از ماسک های آماده و حتی خانگی نشان از اهمیت این موضوع دارد.

آرایش در برزیل گران تمام می شود

بین میانگین درآمد افراد و میانگین هزینه مراجعه به سالن های زیبایی، رابطه منطقی وجود ندارد. سالن های زیبایی که در مراکز خرید قرار دارند با حجم بالایی از مشتریانی روبه رو هستند که ظاهرا هم وقت کافی برای گذراندن در این سالن ها دارند و هم پول کافی. به عنوان مثال یک کوتاه کردن ساده مو حدود ۹۰ رئال ( حدود ۱۲۰ هزار تومان با نرخ هر رئال ۱۳۴۰ تومان) هزینه بر می دارد.
البته برای آقایان یک سوم این مبلغ تمام می شود. در مورد هزینه های رنگ مو، قیمت ها بیشتر است. رنگ موی ساده به علاوه هیدراته کردن حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ رئال (۳۳۰ تا ۴۰۰ هزار تومان) تمام می شود؛ البته با احتساب هزینه های شست و شو و مابقی حواشی. هزینه مانیکور و پدیکور از ۱۵ تا ۳۰ رئال در نوسان است.
اپیلاسیون کل بدن و صورت نیز حدود ۱۵۰ رئال هزینه بر می دارد. برای اینکه گران بودن نرخ خدمات آرايشی در برزیل را متوجه شوید، بد نیست بدانید هر رئال برزیل تقریبا معدل ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهانه قشر متوسط در برزیل نیز ۲۰۰۰ رئال است.

بازار محصولات بهداشتی- آرایشی

بیشترین عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی در برزیل در داروخانه هاست و تقریبا متفاوت با داروخانه های ایران. این داروخانه ها بزرگ تر هستند و چیدمانی دارندکه (به جز داروهای نسخه ای) همه محصولات در معرض دید و دسترس مراجعه کنندگان قرار دارد.
در این داروخانه ها تقریبا همه برندهای آرایشی و بهداشتی مطرح دنیا و همچنین محصولات بومی این کشور عرضه می شود. اما قیمت محصولات تولید داخل و محصولاتی که مستقیم از خارج وارد این کشور می شوند با هم بسیار متفاوت است.
بر اساس سیاست های دولت برزیل هر کالایی که خارج از این کشور تولید شده، هنگام ورود مشمول پرداخت مالیات های سنگینی می شود به همین دلیل اکثر برندها برای اینکه جامعه بزرگ مصرف برزیل را از دست ندهند، کارخانجات خود را در این کشور دایر کرده اند.
علاوه بر این، برندهای مشهورتر و خاص تر که مشتریان خاص دارند، نمایندگی هایی در سطح شهر در مراکز خرید برای عرضه محصول و ارتباط مستقیم با مشتری های خود دارند. مشتری هایی که برای مثلا یک کرم پودر یا رژلب حاضرند بالغ بر ۴۰۰ رئال (حدود ۵۰۰ هزار تومان)  پرداخت کنند.

سوپر مارکت ها یا به قول خود برزیلی ها، «سوپرمرکادو»ها، هم یکی دیگر از مراکز عرضه محصولات آرایشی و بخصوصب هداشتی هستند.ن اگفتهن ماندب ه دلیل دسترسی به بازارهای آزاد و مراودات فراوان با دنیا، تقریبا تمامی برندهای مشهور بهداشتی و آرایشی، دارای نمایندگی های متعدد در همه شهرها هستند.

دنیای تبلیغات و رواج مصرف محصولات آرایشی در برزیل

صنعت آرایشی و بهداشتی در برزیل نرخ توسعه دو رقمی دارد، این موضوع با توجه به این مهم است که نرخ برخی از خدمات در این حوزه در مقایسه با سطح درآمدها بسیار بالاست.
به همین دلیل شرکت ها شروع به تولید محصولات با سود کمتر و در پکیج های چند منظوره کرده اند. تبلیغات تلویزیونی در این حوزه طیف گسترده و البته موثری دارد و کم کم موجب تغییر ذائقه مردم برزیل و رواج روزافزون مصرف محصولات آرایشی دارد.

یکی از شرکت‌های پیشتاز در این زمینه برند O Boticário است و تبلیغات بسیار وسیعی در تلویزیون و روزنامه های برزیل دارد.
مقام بعدی در این زمینه مربوط به برند NaturaCosméticos است٬ این شرکت نیز با بهره گیری از تبلیغات گسترده توانسته است قشر بسیار بالایی از جامعه برزیل را به مصرف کننده محصولات خود تبدیل کند.
از آنجا که در برزیل اساس بازار بر مبنای رقابت شکل گرفته است، استراتژی بازاریابی این شرکت ها چند وجهی است، یعنی همزمان هم محصولات خود را به داروخانه ها، سالن های آرایش، سوپرمارکت ها و فروشگاه ها می فروشند و هم نمایندگی مستقیم و فروش اینترنتی و تلفنی دارند.

اگر روزی به برزیل آمدید

مهم ترین نکته ای که هر مسافر در سفر به برزیل نباید فراموش کند استفاده از کرم های ضدآفتاب است. به خصوص برای کودکان این نکته ای است که حتی از چشم بومیان برزیل دور نمی ماند.
نکته دیگر استفاده از کرم های دور کننده حشرات به خصوص برای ماه های ژانویه و بعد از آن است که میزان بارندگی های تابستانی به اوج خود می رسد.

» نگاهی به گوشه و کنار برزیل «

برزیلی ها معروف به شاد بودن هستند. بهترین دلیل برای این مدعا کارناوال های متعددی است که سالانه در گوشه و کنار این کشور به بهانه های مختلف برگزار می شود.
با وجود اختلاف چشمگیر در برنامه های توسعه ای در مقایسه با کشورهای توسعه یافته و با وجود اعتراضات مردمی در یکی دو سال اخیر و با توجه به میزبانی دو رویداد مهم ورزشی یعنی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ و المپیک ۲۰۱۶ ٬ سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت تغییر کرده که در نتیجه آن سطح رضایت و شادی مردم برزیل افزایش یافته و این شاد بودن را بدون هیچ متر و معیاری و فقط با دو روز سفر به این کشور کاملا می توان درک کرد.

طیف وسیعی از مردم برزیل هر روز قهوه می خورند و با وجود علاقه زیاد به ورزش به خصوص فوتبال، فوتبال و والیبال ساحلی و تمایل همیشگی به پیاده روی و شنا در کنار سواحل زیبای اقیانوس اطلس، از چاقی رنج می برند.
این مشکل قشر بسیار بالایی از جمعیت ۲۰۰ میلیونی این کشور را درگیر خود کرده است.

برزیلی ها بسیار خانواده دوست هستند. مفهوم خانواده در برزیل با عمو، دایی، خاله، عمه و به خصوص مادربزرگ و پدر بزرگ معنی پیدا می کند و در خانواده های دارای تمکن مالی حتی شامل خدمتکار خانه هم می شود.
در مهمانی های خانوادگی، به جز اقوام، دوستان و خدمتکاران هم حضور دارند و شاید ادعایی دروغ نباشد که در همه جمع های خانوادگی و دوستانه، بچه ها مهم ترین رکن هستند.
علاقه بیش از حد مردم برزیل به کودکان یکی از ویژگی های ستودنی آنهاست و شاید به همین دلیل است که تک فرزندی در خانواده های برزیلی خیلی رایج نیست و اکثر خانواده ها دو تا سه فرزند دارند.

خونسردی و آرامش یکی از خصایص مردم برزیل است به خصوص در سنت غذا خوردن و رستوران رفتن آنها به بهترین وجه خود را نشان داده است.
رستوران در برزیل صرفا مکانی برای خوردن غذا نیست، بلکه جایی است که در آن تا هر زمان که بخواهند می نشینند، صحبت می کنند و غذا سفارش می دهند و هیچ گارسونی نمی تواند به هیچ مشتری ای برای این ساعت ها نشستن اعتراض کند.

نبیه باباشاهی- ریودوژانیرو - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*