وبسایت تخصصی دارویی و پزشکی

انواع مختلف دیابت را بشناسید

0

انواع دیابت

دو نوع عمده از دیابت وجود دارد که با نام های دیابت نوع یک و دیابت نوع دو شناخته می شوند.دیابت نوع یک که قبلا به نام دیابت انسولینی شناخته می شد با ناتوانی بدنی همراه بود و برای ادامه زندگی فرد مبتلا به دارو انسولین تکیه می کرد آنتی بادی های غیر طبیعی نیز در این افراد دیده شده و آنتی بادی پروتئین در خون وجود دارد.

در دیابت نوع 1 ، سیستم ایمنی بدن به اشتباه تولید آنتی بادی ها و سلول های التهابی می کنند که باعث آسیب به بافت های بدن خود بیماران می شود و بیماری خود ایمن است.

در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، سلول های بتا در لوزالمعده که مسئول تولید انسولین هستند ، توسط سیستم ایمنی بدن به آن ها حمله می کنند که دیگر قادر به تولید طبیعی انسولین نخواهد بود.

قرار گرفتن در معرض برخی عفونت های ویروسی مانند اوریون و ویروس ها کوکساکی و یا دیگر سموم محیطی ممکن است به ماشه پاسخ آنتی بادی غیر طبیعی شود که باعث آسیب به سلول های لوزالمعده انسولین خواهد شد .

دیابت نوع یک قالبا در افراد جوان و لاغر رخ می دهد که معمولا قبل از سن سی سالگی این بیماری رخ می دهند.

علایم دیابت :

نشانه های بیماری دیابت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و یا اغلب می تواند هیچ نشانه ای وجود نداشته باشد. گسترش علایم در دیابت نوع یک معمولا ناگهانی و چشمگیر است در حالی که همین علائم در دیابت نوع دو می تواند خفیف باشد. علایم عبارتند از :

*از دست دادن وزن با وجود افزایش اشتها و گرسنگی

*  خستگی

* افزایش حجم ادرار همراه با تشنگی زیاد

*تاری دید

*ابتلای مکرر به عفونت ها

*از دست دادن علاقه و تمرکز در حین فعالیت

در صورت مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوامل زمینه ساز دیابت :

تعدادی از عوامل زمینه ساز دیابت نوع دو مرتبط هستند، از جمله:

*کم تحرکی

*پیشینه خانوادگی ابتلا به دیابت

*اضافه وزن

*رژیم غذایی ناسالم

*افزایش سن

*فشار خون بالا

*نژاد

*سابقه ابتلا دیابت بارداری

کمبود مواد مغذی در دوران بارداری

قند خون لب مرز در آزمایش قند خون ناشتا ( 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر )

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت :

تغییراتی در سبک زندگی می تواند احتمال ابتلای ما را به دیابت کاهش دهد:

1-تغییر سبک زندگی:

الف) کاهش وزن

ب) انجام فعالیت جسمانی

ج) رژیم غذایی مناسب

2-عدم استعمال دخانیات

3-کاهش استرس

4-الگوی خواب مناسب: کم خوابی (کمتر از 6 ساعت) و پر خوابی (بیشتر از 9 ساعت) . هر دو از عوامل افزاینده به دیابت هستند.

You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.

*