Search

این ۹ خوراکی را از برنامه غذایی تان حذف کنید

Food-harmful

» مجاهدت در سلامت «

اگر از شما بخواهند فهرستی از خوراکی های ممنوع را بنویسید، چه خوراکی هایی را در این فهرست قرار می دهید؟ شکلات؟ بستنی؟ چیپس؟ نان خامه ای؟ سیب زمینی سرخ شده؟ نوشابه؟ یا… اصلا به نظرتان خوراکی ممنوعی هم وجود دارد یا می توان همه خوراکی های دنیا را مصرف کرد؟ به این فکر کرده اید که چقدر برنامه غذایی شما سالم است؟ سبد غذایی خانواده شما چه خوراکی های مفید و مضری دارد؟

ما به سهم خودمان ۹ غذایی را که بهتر است از سبد غذایی تان حذف کنید، فهرست کرده ایم. برای مضر بودن این خوراکی ها هم دلیل و مدرک کافی ارائه کرده ایم، اما هر کدام تبصره ای هم دارد. بیشتر توضیح ندهیم و برویم سراغ اصل ماجرا.

1. ماهی

درباره خواص ماهی اینقدر شنیده اید که احتمالا با شنیدن ممنوع بودن مصرف ماهی، متعجب تر از متعجب می شوید، اما منظور مصرف همه انواع ماهی ها نیست.

چرا خطرناک است؟

بعضی از ماهی ها جذب کننده «جیوه» و دیگر فلزات سنگین داخل آب هستند، بنابراین با مصرف آنها این فلزات وارد بدن می شوند. اغلب این ماهی ها در گروه ماهی های بدون فلس قرار دارند. این نکته یعنی ورود جیوه به بدن، به خصوص درباره زنان باردار و آنهایی که به فرزندشان شیر می دهند بسیار مهم است. به این دلیل که فلزات سنگین، به سیستم عصبی جنین به شدت آسیب وارد می کنند.

راه حل

طبیعی است که نمی توان و نباید ماهی را از سبد غذایی خانواده حذف کرد. به این دلیل که بدن ما به شدت نیازمند اسید چرب امگا سه موجود در ماهی است، بنابراین برای انتخاب باید سراغ ماهی هایی رفت که جاذب فلزات سنگین نیستند یا حداقل کمتر این فلزات را جذب می کنند. سالمون، تن، ماکرل و ماهی های پرورشی مانند قزل آلای رنگین کمان از ماهی هایی هستند که می توانید با خیال آسوده تری در سبد غذایی تان قرارشان بدهید.

2. میوه های ارگانیک

شکی نیست که مصرف موادغذایی تهیه شده از مواد اولیه ای که سموم گیاهی کمتری دریافت کرده ، بهتر از کنسرو، غذا یا میوه ای است که مواد اولیه آن سم پاشی شده است، اما این یک اصل کلی است و اما و اگرهای فراوانی در این باره وجود دارد.

چرا خطرناک است؟

نکته مهم درباره میوه های ارگانیک و غیرارگانیک این است که آیا میوه یا سبزی تولید شده واقعا به روش ارگانیک تهیه شده است؟به این معنی که در روند تولید آن همه شرایط تولید ارگانیک لحاظ شده است؟ آیا این میوه یا سبزی، ترکیب هورمونی دریافت نکرده است؟ درحال حاضر بسیاری از گیاه پزشکان معتقدند اگر اصول کشاورزی علمی برای پرورش گیاهان مدنظر قرار گیرد، مصرف این خوراکی ها از انواع ارگانیک سالم تر است.

راه حل

اگر تصمیم تان برای خرید میوه و سبزی ارگانیک جدی است، حتما انواعی را خریداری کنید که از روند تولید آنها مطمئن هستید. در غیر این صورت با خرید میوه و سبزی که سال ها آن را مصرف می کردید، سلامت تر خواهید بود. برای انتخاب، انواع سالم و خوب به لحاظ ظاهری با بسته بندی مناسب را خریداری کنید.

3. شیرینی های مصنوعی

همراه غذای تان معمولا چه نوشیدنی را انتخاب می کنید؟ سودا؟ ماءالشعیر؟ یکی از انواع نوشابه ها یا آبمیوه هایی که قفسه های سوپرمارکت را رنگین کرده اند؟ برای عصرانه یا میان وعده چه خوراکی را انتخاب بنبات؟ب یسکویت های کرمی؟ ّ می کنید؟ آ یا…؟ به نظرتان این خوراکی ها سالم هستند؟

چرا خطرناک است؟

نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی شیرینی مصنوعی با ترکیب های شیرین کننده ای مانند سوکرالوز، آسپارتام، اسسولفام K و نئوتام شیرین می شوند. این ترکیب ها به طور مستقیم روی DNA اثر گذاشته و باعث تخریب آن می شود. علاوه براین، مصرف این شیرین کننده ها باعث اختلال در متابولیسم، اضافه وزن، اختلال های عصبی، فراهم کردن زمینه ابتلا به بعضی بیماری ها، اختلال در هضم و گوارش، سردرد، استرس و اضطراب و التهاب سلولی و ابتلا به بعضی سرطان های دستگاه گوارش می شوند.

راه حل

مصرف خوراکی ها با شیرینی طبیعی باید به حداقل رسیده و به تدریج از سبد غذایی خانواده کاملا حذف شوند. برای نوشیدنی ها، انواع طبیعی مانند دوغ، دمنوش و درباره شیرینی ها، خوراکی ها با شیرینی طبیعی مانند انواع خرما، توت و… جایگزین شوند.

4. رب گوجه فرنگی

درباره مصرف انواع کنسروها همیشه هشدارهای متعددی شنیده اید، اما مصرف بعضی کنسروها به دلایل کاملا اختصاصی مربوط به همان خوراکی، خطرناک است.

چرا خطرناک است؟

گوجه فرنگی یک خوراکی اسیدی است. لایه رزینی قوطی های کنسرو حاوی ترکیبی سنتتیک به نام بیسفنول یا BPA است. مهاجرت این ترکیب به داخل ماده غذایی و مصرف آن زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت وا ضافه وزن می شود. بعضی پژوهش هان شان می دهدا ین ترکیب می تواند روی ساختار اسپرم ها اثر منفی داشته وب اعث تخریب آنها شود. البته به غیر از کنسرو گوجه فرنگی، مساله مهاجرت ترکیب های موجود در جداره قوطی به داخل ماده غذایی درباره کنسروهای دیگرن یز مطرح است. بحث افزودنی ها و نگهدارنده های کنسروها نیز معضل دیگری است که آن را در فهرست سیاه قرار می دهد

راه حل

به لطف پرورش گلخانه ای در همه فصل های سال، همه خوراکی ها در دسترس است، اما هزینه خرید خوراکی ها در غیرفصل آنها بالاست، بنابراین اگر می خواهید از رب گوجه فرنگی برای تهیه غذا استفاده کنید، انواع رب در ظرف های شیشه ای را انتخاب کنید، اما راه بهتر استفاده از گوجه فرنگی تازه حتی به مقدار کم است.

5. رژيمی های شيرين

کار باکلاسی به نظر می رسد وقتی همه در حال سفارش دادن نوشیدنی هستند و شما بلند اعلام می کنید که نوشابه « رژیمی» می خورید! به این ترتیب نشان می دهید که یک پله نسبت به افرادی که نوشابه معمولی و نه رژیمی می خورند، جلوتر ایستاده اید، اما این طور نیست. خطر مصرف نوشابه رژیمی اگر بیشتر از نوشابه های معمولی نباشد، حداقل هم اندازه آنهاست.

چرا خطرناک است؟

بررسی وضعیت موش های آزمایشگاهی توسط محققان مرکز تحقیقات تغذیه ای کالیفرنیان شان داد میزان قندخون موش هایی کهب ه آنهان وشابه رژیمی خورانده شدها ست، بسیار بالا بوده و همینا مر آنها را در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم قرار داده است. این نوشابه ها حاوی شیرین کننده مصنوعی «آسپارتام» یا «ساخارین» هستند که این دو ترکیب به طور مستقیم روی DNA اثر گذاشته و باعث تخریب آن می شوند.

راه حل

تنها راه حل، حذف انواع نوشیدنی های رژیمی از سبد غذایی خانواده است.

6. شکلات شیری

اولین مساله ای که یادتان می افتد این است که شکلات، پرکالری است و همین مساله دلیل اصلی قرار گرفتن آن در این فهرست سیاه است! اما همه ماجرا این نیست.

چرا خطرناک است؟

شکلات حاوی ترکیب هایی است که اتفاقا خوردن آن باعث بهبود فعالیت مغز شده و آنتی اکسیدان های موجود در آن نیز می تواند سلول های بدن را در مقابل ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص سرطان ها مقاوم کند، اما این ویژگی ها مربوط به «کاکائو» است، اما مقدار کاکائوی شکلات شیری بسیار کم است، بنابراین با خوردن شکلات شیری فقط به استقبال اضافه وزن، پوسیدگی دندان وبالا رفتن قند و چربی و خون می روید.

راه حل

جایگزین کردن شکلات ها با درصد کاکائوی بالا به جای استفاده از شکلات شیری.

7. پاپ کورن

پاپ کورن یا همان ذرت بوداده خودمان، یکی از خوشمزه ترین میان وعده هاست که اتفاقا متخصصان تغذیه مصرف کمی از آن را بلامانع می دانند، اما اینکه ذرت از چه نوعی بوده و به چه شکل تهیه شود، مهم است.

چرا خطرناک است؟

اگر ذرتی کها نتخاب می کنید حاوی کره به خصوص کره معطر و غنی شده است و این ذرت در ماکروویو آماده شود، ترکیبی به نام «دیا ستیل» ایجاد می شود. این ترکیب یکی از دلایل ابتلا به بیماری ریه در کارگرانی است که در کارخانه تولید ذرت به خصوص بخش ذرت کره ای فعالیت می کنند. این بیماری به نام بیماری «ریه ذرتی» معروف است. درحال حاضر استفاده از کره به خصوص کره معطر و غنی شده ممنوع است. درصورتی که بسته ذرت خریداری شده از این انواع باشد، حرارت دادن آن در ماکروویو نیز همین مشکل را در پی خواهد داشت.

راه حل

برای تهیه پاپ کورن از انواع ساده استفاده کنید. حرارت دادن آنها در ماکروویو هم مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر علاقه به انواع کره ای دارید، پاپ کورن را در ماهیتابه و به روش سنتی و با اضافه کردن کمی کرده و ادویه، تهیه کنید. به این ترتیب مشکل ایجاد ماده ای که به آن اشاره شد، برطرف می شود. علاوه براینکه کره معطر و غنی شده نیز استفاده نکرده و کره معمولی برای طعم دار کردن پاپ کورن کافی است.

8. سرخ شده های رستورانی

شاید اتفاق افتاده باشد وقتی وارد بعضی رستوران ها به خصوص فست فودها یا حتی سلف سرویس محل کارتان می شوید، بوی نامطلوب و تند روغن مشام تان را آزار دهد. می دانید دلیل این بوی نامطلوب چیست؟

چرا خطرناک است؟

دلیل ایجاد این بو، سوختن روغن و گذشتن از نقطه دود روغن است. باورتان نمی شود؟ اگر در اثر حرارت یا تکرار استفاده از روغن مایع، حرارت وارد شده به روغن از نقطه دود آن بگذرد، ماده بد بو و خطرناکی به نام «آکرولئین»ا یجاد خواهد شد.ا ین ماده، سرطان زاست. دلیلا یجاد آن نیز تجزیه شدن ساختار اصلی روغن است، بنابراین دلیل ایجاد این بو در سلف سرویس ها یا فست فودها، سرخ کردن غیراصولی مواد غذایی مانند سیب زمینی، همبرگر، سوسیس و… است.

راه حل

تنها راه حل دوری از ورود این ماده مضر و کشنده به بدن وحذف مصرف غذاهای سرخ کرده چه در منزل و چه در رستوران از برنامه غذایی است. اگرچه روغن ها هر کدام نقطه دود مشخص داشته و تا قبل از رسیدن به این نقطه، حرارت دادن به آنها باعث آسیب ساختار روغن نمی شود، اما بهتر است بخارپز کردن را جایگزین سرخ کردن موادغذایی کنید.

9. نان فانتزی

اصلا مگر می توان هات داگ را بدون نان سفید تصور کرد؟ مگر می شود ساندویچ سالاد الویه را با نان تافتون خورد؟ اصلا باورتان می شود بتوان کالباس و خیارشور و گوجه فرنگی را کنار نان سنگک حتی تصور کرد؟ محال است؛ با کلاس نیست! اما این رفتار باکلاس می دانید چه اتفاقاتی را در پی دارد؟

چرا خطرناک است؟

همه نان های فانتزی که به نان سفید یا ماشینی هم معروف هستند، به جز تعداد کمی از آنها که ادعاي داشتن سبوس را دارند و رنگ شان قهوه ای تیره است در صحت و سقم این مساله هم اما و اگرهایی وجود دارد فاقد «فیبر» هستند. به این ترتیب یکی از مهم ترین ترکیب های غذایی از برنامه غذایی ما حذف می شود. دوما ینکه همه انواع این نان ها حاوی «جوش شیرین» هستند. این ماده، باعث افزایش ترشح اسید معده شده و زمینه ساز ریفلاکس و سپس زخم معدها ست.

راه حل

کمی بی کلاس شوید و به جای استفاده از نان فانتزی، همه غذاهای نونی را با سنگک، تافتون، بربری و لواش میل کنید.

مهرو صادقی - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*