وبسایت تخصصی دارویی و پزشکی

تاثیر چاقی بر خواب

0

 

چاقـــی می تواند بر کیفیت خواب شـــما تاثیر بگذارد و بـــه بروز مشـــکلاتی از قبیل تنگی نفـــس در خواب کمـک کنـد.

بـــرای کاهـــش وزن و داشـــتن خواب بهتـــر، توصیه می شـــود از مصرف فســـت فود، غذاهـــای پرچرب و حاوی کربوهیدرات فراوان خودداری کرده و بیشتر ســـبزیجات، ماهـــی و میوه مصرف کنیـــد؛
درضمن بایـــد به یک برنامه ســـخت و منظم ورزشـــی پایبند باشـــید، حداقل ســـه ســـاعت قبل از خواب ورزش نکنیـــد،
مراقب برنامه خـــواب خود باشـــید و مدام خواب شبانه تان را بســـنجید و ببینید هر روز صبح کـــه از خواب بیدار می شـــوید چه احساســـی دارید.

یکی از عوارض و مشکلاتی که در بیماران مبتلا به چاقی به ندرت مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است مشکلات خواب است. خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است که برای حفظ و نگهداری انرژی، وضعیت ظاهری، هماهنگی ریتم بدن و سلامت جسمی ضروری است. محرومیت از خواب منجر به خواب‌آلودگی و کاهش عملکرد روزانه ‌می‌شود و بر روی عملکرد متابولیکی ایمنی بدن تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین، منجر به اختلال سیستم ایمنی و هورمون‌های کورتیزول و انسولین شده و خطر بیماری و مرگ و میر را افزایش ‌می‌دهد.

اختلالات خواب شامل سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

  • اختلال در مرحله به خواب رفتن مثل داشتن افکار آشفته و مشوش؛
  • اختلال در مرحله تداوم خواب مثل راه رفتن در خواب، شب ادراری؛
  • اختلال مربوط به مرحله بیدار شدن از خواب مثل زودتر از موعد مقرر از خواب بیدار شدن.

خواب نامناسب باعث پیامدهای نامطلوب سلامتی از قبیل افزایش مرگ و میر کلی، چاقی، دیابت نوع ۲، اختلال فشار خون و اختلال تنفسی در بزرگسالان و کودکان ‌می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده، کسانی که در شبانه روز کم تر از ۵ ساعت ‌می‌خوابند، نسبت به افرادی که ۷ ساعت ‌می‌خوابند، بیشتر مستعد چاق شدن هستند. خطر ابتلا به چاقی در بزرگسالانی که کمتر از ۶ ساعت ‌می‌خوابند نیز بیشتر ‌می‌باشد و در کودکان نیز کم خوابی با افزایش خطر چاقی همراه است.

هم چنین مطالعاتی که در آمریکا سال ۲۰۱۲ صورت پذیرفت نشان داد کسانی که بیش تر از ۹ ساعت ‌می‌خوابیدند، شانس ابتلا بیشتری به چاقی داشتند.

از سوی دیگر مطالعات نشان داده‌اند که افزایش وزن و چاقی، خود باعث کاهش کیفیت خواب و کاهش زمان خواب در افراد چاق ‌می‌شود. بنابراین، چاقی و خواب روی همدیگر تاثیر متقابل دارند.

بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از چاقی و سایر بیماریها، از “خواب کافی”  و مفید در طول شیانه‌روز بهره‌مند شوید.

You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.

*