Search

تعطیلات و شعله ور شدن اختلاف های خانوادگی

childwithparents

آیا می توانید تصور کنید که روزهای تعطیل در کنار خانواده خود یا بستگان همسرتان لحظاتی را در صلح و آرامش سپری کنید و از بودن در کنار هم لذت ببرید؟
اگر بارها از گذراندن روزهای تعطیل در جمع خانواده و اقوام پشیمان شده اید و لحظات ناخوشایندی را تجربه کرده اید، خوب است بدانید که فقط این شما نیستید که با این مشکل روبه رو هستید بلکه بسیاری از مردم در این مواقع با بستگان خود یا همسرشان به مشکل بر می خورند و این لحظات به جای اینکه باعث رفع خستگی ها و آرامش شود با استرس و مشاجره و حتی اختلاف های جدی همراه می شود.

برای اینکه حداقل امسال در تعطیلات عید بتوانید آلبومی از خاطرات شاد از بودن در کنار خانواده و خویشاوندان تهیه کنید به توصیه های سه مرحله ای ما عمل کنید:

مرحله اول:

در ذهن خود شاد و خوشحال باشید

قبل از اینکه به جمع خانواده و بستگان ملحق شوید، خود را از احساسات شاد و مثبت پرکنید. در نظر داشته باشید که تعطیلات برای شما چه مفهومی دارد.
موسیقی های شاد مخصوص تعطیلات گوش کنید. خانه را آن گونه که دل تان می خواهد و شاد می شود، تزئین و دکوراسیون کنید. چند هدیه خاص برای اعضای خانواده خریداری کنید.
مدتی وقت بگذارید تا خود را برای داشتن لحظات و اوقاتی خوب و شاد آماده کنید.  در مرحله اول با در نظر داشتن این چند توصیه می توانید خلق و خوی خود را شاد کنید:

به لحاظ روانی خود را آماده کنید
به یاد داشته باشید که خانواده شما همان است که همیشه بوده و قرار نیست تغییر کند.
تمام گفت وگوها یا انتقادهای غیرضروری را که ممکن است موجب آزار دیگران شود از قبل پیش بینی کنید و از شروع چنین مکالماتی بپرهیزید.
در ذهن خود با حس مثبت اراده کنید که همه چیز خوب سپری شود.

انتظارات معقول و واقع بینانه داشته باشید

توقع نداشته باشید که مانند افسانه ها معجزه ای رخ دهد و تمام مشکلات قدیمی به ناگهان ریشه کن شوند.
وقتی تلاش می کنید که همه چیز عالی و کامل و بدون نقص باشد مطمئن باشید که این حالت وسواس گونه فقط به تنش ها اضافه می کند. به راحتی برخی از ریخت و پاش ها و بی برنامگی های خانواده خود را بپذیرید.

از افکار خود آگاه باشید

فراموش نکنید که جذب شدن به الگوهای رفتاری خانوادگی خیلی به سادگی اتفاق می افتد بنابراین اگر به اوضاع مسلط و آگاه نباشید به راحتی ممکن است تمام مشکلات قدیمی اتفاق بیفتند. مشکلات و اختلافاتی را که ممکن است بالا بگیرند شناسایی کنید. با افکار منفی که ممکن است بین شما و عزیزان تان فاصلهب یندازند مقابله کنید.

مرحله دوم:

با تدبیر و کاردانی به استقبال تعطیلات بروید

اگر اختلاف و مشاجره بخش لاینفک و معمول در جمع خانوادگی شماست، شکی نداشته باشید که به زودی روابط تان نابود می شوند، خاطرات شیرین کودکی تان فرو می پاشند و به تدریج رفتارهای تحقیرآمیز و کنایه های نیش دار و غیرمستقیم بر فضای خانواده و این دور هم بودن ها که می توانند بسیار باارزش باشند، مسلط خواهد شد.
برای جلوگیری از درگیری و اختلاف، یک خط مشی برای برقراری صلح و آرامش در روابط خانوادگی می تواند مفید باشد تا مشاجرات و بحث های مخرب را به حداقل برساند و سوءتفاهم ها را تا حد امکان کاهش دهد.

تا جایی که می توانید خنثی باشید

برای جلوگیری از اختلاف و مشاجره تا حد امکان صحبت کردن درباره موضوعاتی چون سیاست و انتخاب  های مربوط به الگوی زندگی را کاهش دهید و به حداقل برسانید.
اگر احساس کردید اوضاع در حال متشنج شدن است، تفاوت ها را رها کنید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا آرام، معقول و پخته رفتار کنید.
در ابتدای یک مکالمه اگر در بین بستگان و خویشاوندان به فردی برخورد کردید که سمج و دردسرساز بود، سعی کنید به شیوه ای تیزهوشانه  موضوع بحث را تغییر دهید یا او را برای ادامه صحبت متوجه مخاطب دیگری کنید یا او را به اتاق دیگری برای پذیرایی راهنمایی کنید.

دلسوز باشید و سنجیده عمل کنید

همواره در نظر داشته باشید که تعطیلات برای همه استرس زاست.
فراموش نکنید که برای برخی افراد، تعطیلات پر از نوستالژی اما برای عده ای دیگر فصل تعطیلات، خاطره ای بسیار دردناک است.
سعی کنید درک کنید که اعضای خانواده شما هر یک تجارب متفاوتی از تعطیلات دارند و هنر شما این است که با این تفاوت ها با تدبیر هماهنگ شوید. شاید مطالعات متون روانشناسی و علوم رفتاری کمک زیادی در این زمینه به شما بکند.
بزرگواری و گذشت خود را بیشتر کنید و تا جایی که می توانید با ذهن باز و بدون تعصب به مسائل نگاه کنید.
با ملاحظه و آمادگی ذهنی در مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی شرکت کنید.
تدبیر و سنجیده رفتار کردن را در اولویت قرار دهید و برای اینکه مثبت بمانید تمام تلاش خود را به کار بگیرید.
اگر موضوعی پیش آمد که زشت بود و سوءرفتاری مشاهده کردید برای شفاف سازی و مشخص کردن حدومرزها با اطرافیان صحبت کنید.
این حق را برای خود قائل شوید که هرگاه نسبت به شما رفتار خشونت آمیزی صورت گرفت، محل را ترک کنید.

مرحله سوم:

حد و مرزهایی را تعیین کنید

اجازه ندهید در این روزها موضوعات کم اهمیت، لیست وظایف خانوادگی یا کار زیاد، روح تعطیلات تان را بکشند.
به یاد داشته باشید که دورهمی، مهمانی دادن و سفر کردن می تواند به لحاظ جسمی و روانی فشار زیادی به شما وارد کند پس مراقب تغییر حالات جسمی و روانی در خود باشید.
وقتی احساس خستگی کردید و تحریک پذیر و حساس شدید، حتما زمانی را به خودتان استراحت بدهید و دوباره پس از اینکه خستگی تان برطرف شد به جمع ملحق شوید.
اگر خسته و بدعنق نباشید وقتی فردی در جمع خانواده که به زخم زبان زدن و انتقاد کردن با لحنی تحریک آمیز معروف است با شما حرف بزند و حتی در گفتار و رفتارش تحریک به درگیری و مشاجره کند، خیلی کمتر آزرده خواهید شد و بهتر می توانید اوضاع را کنترل کنید.
شاید حتی لازم باشد که برای خود یک «منطقه امن رفتاری» با دروازه ای خصوصی برای ممانعت از ورود خویشاوندان بی ملاحظه به حریم خصوصی تان ایجاد کنید.
این منطقه امن می تواند یک راه گریز ضروری برای مواقعی باشد که خستگی ها ، فرسایش ها و تنش ها شدت می گیرند. در نهایت نیز حد و حدود زمانی را در نظر بگیرید.
عاقلانه این است که محدودیت های زمانی را برای ملاقات با خانواده و خویشاوندان و بودن در کنار آنها تعیین کنید. دو یا سه ساعت بودن در کنار خانواده و اقوام به ویژه در هنگام تحویل سال کافی است و بهتر است که پس از آن به خانه یا اتاق خود بروید و از دید و بازدیدها یا مباحثات طولانی پرهیز کنید.
وقتی درگیری یا اختلافی بروز می کند باید تصمیم بگیرید که لازم است، «از آن بگذرید» یا بلافاصله واکنش نشان دهید. در بیشتر موارد، جنبه  احساسی وجودمان تمایل دارد که بلافاصله عکس العمل نشان دهد اما به شما توصیه می کنم پیش از هر اقدام یا اظهارنظری چند ثانیه دست نگه دارید و تامل کنید.
مدتی صبر کنید و تصمیم بگیرید که آیا واقعا لازم است همین الان یک دعوای خانوادگی را به راه بیندازید یا به آن دامن بزنید؟! در صورت امکان، بهترین گزینه این است که صحبت کردن درباره مشکل پیش آمده با اعضای خانواده را به وقت دیگری موکول کنید اما از طرفی هم رفتارهایی که منجر به سوءاستفاده می شوند را نباید در هیچ موقعیتی تحمل کرد.
بنابراین به اندازه کافی تلاش کنید که مسائل خنثی را به موضوعات مثبت تبدیل کنید. پس اگر احساس کردید کسی از شما و رفتار محترمانه تان سو استفاده می کند، حد و مرزهایی را برای او تعیین کنید و اگر به روش نامناسب خود ادامه داد، دیگر مطمئن باشید زمان آن رسیده که جمع را ترک کنید و مهم نیست که دیگر اعضای خانواده چه می گویند.
و از همه مهم تر اینکه همیشه سپاسگزار باشید. فهرستی از اسامی تک تک اعضای خانواده و نزدیکان خود تهیه کنید و در کنار اسم هر یک از آنها یک یا دو دلیلی را یادداشت کنید که به خاطر آن از داشتن این افراد در زندگی تان شکرگزار هستید.
همین پیش آگاهی موجب می شود که از تک تک این افراد نیز سپاس گزار باشید و از بودن آنها در زندگی تان احساس رضایت کنید.
قدردانی و سپاس گزاری در عین حال تاثیر مثبت روی سلامت عاطفی و احساسی شما دارد و استرس هایتان را کاهش می دهد. احساس قدرشناسی یک زمینه ذهنی متفاوت و مثبت برای روزهای تعطیلات در کنار خانواده ایجاد می کند.

نوشا نوری - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*