Search
فشار خون بالا

درمان فشارخون در طب سنتی

فشار خون بالا

» آبی بر آتش فشارخون «

اگر چه روش های جديدی برای پيشگيری، تشخيص و درمان فشارخون بالا وجود دارد اما هنوز فشارخون بالا به عنوان يک مشكل عمومی، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.
پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۵ ميلادي بالغ بر يک و نيم ميليارد نفر در سراسر جهان به اين بيماری دچار خواهند شد. فشارخون بالا يک بيماری قابل توجه و اغلب بدون علامت مزمن است و بيمار بايد به منظور كاهش خطر بروز سكته مغزی، بيماری قلبی و كليوی مداوم تحت نظر پزشک قرار گيرد.
داروهای شيميايی متعددی برای درمان فشارخون بالا وجود دارد اما شيوع اين بيماری و مشكلاتی كه برای افراد مبتلا ايجاد میكند نشان می دهد هنوز درمان آن در سطح جامعه، ايده آل نيست. تمايل بيماران به مصرف داروهای ضدفشارخون، تغيير شيوه زندگی و بهبود رژيم غذايی مهم ترين عوامل در راه درمان اين بيماران است.

طب سنتی نيز در اين مورد راهكارهای خاصی ارايه می دهد. در اين راستا دكتر محمود جهانشاهی، داروساز نكاتی را درباره درمان بيماری فشارخون از ديدگاه طب سنتی بيان كرده  است.
چنانچه تمايل داريد روش درمانی خود را بر اساس درمان های سنتی و گياهی پيش بگيريد قبل از تغيير خودسرانه در داروهايی كه مصرف م یكنيد از پزشكتان مشورت بگيريد. در درمان فشارخون ابتدا بايد طبع و مزاج فرد با دقت تشخيص و سپس بهترين روش هاي تغذيه برای درمان آن اتخاذ شود.
آنچه مسلم است دستورهای تغذيه ای با توجه به طبع هاي مختلف افراد، متفاوت است، اگر چه بعضي از مواد طبيعي و غذاها نيز ممكن است در افراد مختلف با يك روش قابل استفاده باشند؛ به عنوان مثال مصرف روزي ۳ استكان از مخلوط كاسني به علاوه شا تره براي درمان فشارخون همه افراد مفيد است.

ماجرای نمک، دشمن قديمی  و ساير املاح معدنی

اولين نكته ای كه همواره به افراد دچار فشارخون بالا توصيه می شود به حداقل
رساندن مصرف نمك است. مصرف نمك تصفيه شده (كه فقط سديم و كلر دارد) در افراد با فشارخون بالا بايد به شدت كاهش يابد و در صورت نياز به مصرف نمك از نمك معدني يا نمك دريا استفاده شود.
نمك دريا حاوي كلر، سديم، پتاسيم، كلسيم، منيزيم، يد و ساير يون هاست كه نياز الكتروليتي بدن را برآورده مي كند. در مجموع مقدار نمكي كه مصرف آن توصيه مي شود آنقدر كم است كه فقط می توان بين دو انگشت آن را حس كرد؛ بنابراين نبايد بيشتر از آن مصرف شود.
مصرف غذاها و موادغذايي داراي منيزيم، كلسيم و پتاسيم نيز باعث كاهش و تنظيم فشارخون مي شود. ضمن اينكه توصيه مي شود از غذاهاي چرب،  سرخ كردني و حاوي سديم دوري شود.
مواد طبيعي و ميوه هايي كه پتاسيم بالايي دارند نيز با توجه به طبع و مزاج هر فرد قابل استفاده هستند كه از جمله مي توان به انگور، پرتقال، گريپ فروت، انجير، موز، آلو، زردآلو، كدو، سيب زميني، سير و گوجه فرنگي اشاره كرد.
منيزيم در غلات سبوس دار، آجيل، شير، اسفناج، بادام زميني، سيب زميني و نان سبوس دار وجود دارد و شير و لبنيات، دانه كنجد، سبزي ها و ماهي و… منبع كلسيم هستند ولي ميزان مصرف آنها بايد حتما مناسب با طبع و مزاج فرد باشد.

خط قرمزهای خوراكی

تمام مواد غذايی اي كه ميزان سديم بالايی دارند بهتر است به طور كلی حذف شوند يا مصرف شان به حداقل برسد.
اين مواد عبارتند از انواع تنقلات شور، چيپس كنسروها، انواع سس ها، سوسيس و  ،و پفك كالباس، ماهی های دودی و شور، انواع برگرها، فست فودها، انواع قرص های گوشتی آماده، زيتون شور، ترشی های شور و هر ماده غذايی حاوی نمك تصفيه شده.

مواد غذايی كاهنده فشارخون

بسياری از گياهان و مواد خوراكی ای كه در طبيعت وجود دارند در تنظيم و كاهش فشارخون موثرند. اطلاعات درباره اين مواد غذايی كمك میكند تا افراد به صورت طبيعی بتوانند فشارخون خود را كنترل كنند.
از آنجا كه مقدار مصرف مواد غذايی متناسب با طبع و مزاج هر كس مشخص می شود لازم است كه از متخصص طب سنتی راهنمايی بگيريد.
انار، آب پرتقال، هندوانه، سيب زمينی، مويز(صبح ناشتا)، سبزی های خام، غلات سبوس دار، شيره انگور(روزی دو قاشق)، روغن زيتون، ماهی تازه، كرفس، گردو به همراه پنير و كمی سياه دانه، سير، گلپر، نعنای خشك، مخلوط ليموترش با سير، زعفران، ريحان، ترخون، آويشن، پسته خام، روغن كنجد و كانولا، آب چغندر قرمز، آب ماست، آب پنير از جمله مواد طبيعی ای هستند كه در طب سنتی برای كنترل فشارخون از آنها استفاده می شود.

توصيه های گوشتی

مصرف گوشت قرمز برای همه لازم است و خوردن آن هفته ای دو نوبت توصيه می شود. از ميان گوشت های قرمز استفاده از گوشت گوسفند بهتر است. از طرفی گوشت بوقلمون نيز بهتر از گوشت گاو و گوساله است.
خوردن كله پاچه بايد به شدت كاهش يابد و از مرغ و تخم مرغ خانگي استفاده شود. توصيه می شود از ماهي دريايي و آب سرد استفاده شود اما به شرطی كه آن را سرخ نكنيد.
بهتر است افراد گرم مزاج هفته اي يك تا دو نوبت ماهي بخورند و سردمزاج ها ماهي را حتما با سير و خرما ميل كنند و از خوردن ميگو بپرهيزند.

نسخه های ويژه افراد گرم مزاج و سرد مزاج

مصرف روزي دو تا سه نوبت مخلوط عرق بهارنارنج و بيدمشك و مخلوط عرق كاسني و شاتره براي همه فشارخوني ها توصيه می‌شود ( ۱۲۰ روز متوالي) ولي اگر سردمزاجي اذيت شد مي تواند كمي عرق بابونه با گل گاوزبان اضافه كند.
چاي ترش كاهنده خوب فشارخون بالاست. اگر فردي طبع گرم داشته باشد مي تواند شب يك قاشق پودر تخم گشنيز را در يك استكان آبغوره بي نمك بريزد، قبل از صبحانه صاف كند و كم كم ميل كند.
ترشي هاي طبيعي مثل، آبغوره، سركه و آبليمو در اين افراد مفيدند. همچنين گرم مزاج ها براي كاهش فشارخون خود مي توانند از عصارة دم كرده يا خيسانده يا جوشانده زغال اخته، انار، آلبالو، زرشك، شاه توت و عناب نيز استفاده  كنند. آب پنير، آب ماست و گريپ فروت هم مفيد هستند.
اگر فردي سردمزاج باشد می‌تواند روزی ۳ بار٬ هر بار هفت تا ده عدد شاهدانه را در حالت نشسته بجود. جوشانده عرق گل گاو زبان نيز براي اين افراد مفيد است. لازم به ذكر است سير خام براي تمام افراد فشارخوني مفيد است ولي سير پخته يا ترشي سير اثر درماني كمي دارد.
چنانچه فردی نتواند سير را تحمل  كند می تواند مصرف آن را در برنامه خود قرار ندهد. براي كنترل بوي سير مي توان از مخلوط عصاره سير و ليموترش استفاده كرد.

چاره سريع فشارخون بالا در طب سنتی

در بعضي موارد لازم است فشارخون بيمار سريعا كاهش يابد در اينصورت می توان از موارد زير كمك گرفت:

> چاي ترش
> مخلوط آبغوره بدون نمك با آب ليموترش تازه
> كمي حنا را با آبغوره بي نمك  مخلوط كرده و خمير حاصل را كف پای بيمار بگذاريد.
> مصرف كمي سير رنده شده به همراه كمي آبليموي تازه
> حجامت
> تنفس عميق در هواي تازه و ماساژ شانه ها و دور كردن استرس از بيمار در كاهش فشارخون بالا مفيد است.

توصيه های طلايی

1. » به همه افراد به خصوص فشارخونی ها توصیه می‌شود مصرف نا هار را به تدريج كم و در نهايت حذف كنند ولي شام را حتما و هنگام غروب ميل كنند.

2. » مصرف غذاهاي حيواني را كاهش و غذاهاي گياهي را جايگزين كنيد.

3. » از غذاهاي خام بيشتر از غذاهاي پخته ميل كنيد و از خوردن سرخ كردني ها بپرهيزيد.

4. » استفاده از ميوه هاي تازه و فصل و دوری از ميوه هاي گلخانه اي و غذاهاي فريز شده.

5. » از ظروف ملامين، استيل، تفلون٬ آلومينيومي و لعابي استفاده نكنيد.

6. » تا مي توانيد چاي، نسكافه، قهوه، نوشابه  ننوشيد. (چاي ترش را جايگزين كنيد)

7. » روزه از عوامل مهم پيشگيري و كاهنده فشارخون است.

8. » حجامت به همه افراد و با طبع های مختلف توصيه مي شود. (به جز بعضي از افراد بلغمي)

9. » يبوست يكي از عوامل مهم ايجاد فشارخون بالاست كه حتما بايد پيشگيري و درمان شود.

10. » از بهترين ورزش ها براي کاهش فشارخون بالا پياده روي تند مناسب با وزن، سن و تمام شرايط فرد است.

11. » افراد چاق و كساني كه چربي شكمي دارند حتما بايد در كاهش وزنشان تلاش كنند.

12. » با داشتن فعاليت بدني مناسب و تابش آفتاب از پشت به بدن و استفاده از مكمل هاي طبيعي، كلسيم بدن را افزايش دهيد.

13. » هفته اي يك بار با كشك محلي، روغن زيتون و پونه، كله جوش درست كنيد و چند خرما با مغز گردو به آن اضافه كنيد تا كلسيم كافي به بدنتان برسد٬ البته مصرف ۵ تا ۷ عدد خرما و ۱۰ تا ۱۵ عدد مغز بادام كلسيم روز را تامين مي كند. يكي از بهترين منابع كلسيم پوست تخم مرغ خانگي است.  روزي نصف قاشق پودر پوست تخم مرغ را با كمي عسل مخلوط و ميل كنيد.

14. » صله رحم و ارتباط بيشتر با دوستان در كنترل فشارخون موثر است.

15. » از نيم ساعت قبل از غذا، هنگام غذا خوردن و تا يك تا دو ساعت پس از صرف غذا آب يا ساير مايعات ننوشيد.

 مهستی خیري - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*