Search
ویار در دوران بارداری

در دوران بارداری این غذاها را ویار نکنید!

ویار در دوران بارداری
زمان بارداری٬ مادران باید شدیدا به غذاهای خود حساس باشند. اغلب اطرافیان هم به شما توصیه هایی برای «چه بخورید ها» دارند اما ما از «چه نخورید ها» می گوییم.
زمانی که باردار هستید و به شما میگویند باید به اندازه ۲ نفر بخورید٬ یکی از معناهایش این است که باید برخی از غذاهایی که ممکن است برای شما یا کودکتان خطر ساز باشد را حذف کنید.
زمانی که غذا یا نوشیدنی مورد علاقه شما در یک نگاه به نظر سالم و امن میرسد٬ نگاهی عمیق تر میتواند خطرهای احتمالی آن را مشخص کند.
در این مقاله ما شما را با غذاها و موادی که نباید در دوران بارداری مصرف شود آشنا میکنیم ٬ با ما همراه باشید.
۱- شمشیر ماهی٬ کوسه و کنسرو ماهی
این ماهی های بزرگ حاوی مقداری جیوه هستند که باعث میشوند مغز و سیستم عصبی کودک به خوبی رشد نکند.
خانم های باردار میتوانند در هفته تنها حدود ۳۴۰ گرم از غذاهای دریایی که البته میزان جیوه در آنها بسیار کم باشد را مصرف کنند و بهتر است این غذاهای دریایی شامل سالامون ٬ خرچنگ ٬ میگو و قزا آلا باشد.
۲- ماهی های رودخانه ٬ دریاچه یا آب های جاری را نباید مصرف کنید.
معمولا قلاب ماهی گیرانی که تفریحی این کار را انجام میدهند٬ آلوده به انواع باکتری های و مواد شیمیایی است که به ماهی ها منتقل میشود; بهتر است در زمان بارداری اگر هوس خوردن ماهی داشتید٬ حتما از یک نوع بسته بندی شده با استاندارد و مهر بهداشت استفاده کنید .
۳- مصرف خام یا نیم پز گوشت قرمز٬ مرغ ٬ تخم مرغ ( چه تنها و چه در انواع غذاها )٬ انواع گوشت های دریایی مانند ماهی ٬ صدف ٬ سوشی یا حلزون .
غذاهای حیوانی که به طور کامل پخته نشوند سرشار از انواع باکتری و ویروس هستند.
میتوانید برای اطمینان خاطر از اینکه گوشت کاملا پخته شده از حرارت سنج استفاده کنید و تخم مرغ ها را آنقدر بپزید که دیگر حال شل و آبکی نداشته باشند .
۴– اوناع هات داگ٬ یا غذاهایی نظیر همبرگر بوقلمون یا سالامی که مقدار زیادی گوشت دارند را نباید میل کنید٬ مگر اینکه به طور کامل پخته و بخارپز هم شده باشند و البته فقط به صورت گرم مصرف شوند.
این غذاها حاوی نوعی باکتری هستند که میتواند باعث نوعی بیماری عفونی در بدن شود و در نهایت ممکن است به سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن کودک یا خطر های جدی دیگر منتهی شود .
۵- مواد لبنی پاستوریزه نشده مانند شیرهای محلی٬ برخی پنیر ها٬ غذاهای دریایی دودی فریز شده مانند ماهی سالامون ٬ ماهی سفید ٬ ماهی تن و همینطور گوشت نرم شده٬ کوبیده شده یا فریز شده را مصرف نکنید.
این مدل خوراکی ها شامل همان باکتری لیستریا هستند.
درصورتی میتوانید غذاهای دریایی دودی را مصرف کنید که حتما کاملا پخته شده باشند.
۶- آبمیوه های غیر پاستوریزه شده مانند آنچه که در آب میوه فروشی های کنار خیابان فروخته میشود را باید به طور کل کنار بگذارید٬ زیرا این محصولات منبع تولید انواع جرم ها هستند.
بهتر است اصلا از دست فروشی ها یا مغازه های کنار خیابان خرید نکنید و حتما از آبمیوه های پاستوریزه و بسته بندی میل کنید .
۷- غذاهای خاصی که باعث آلرژی میشود را مصرف نکنید.
ممکن است به خاطر سابقه حساسیت هایی که داشته اید یا در خانواده تان بوده٬ فرزندتان هم در آینده دچار همان مشکل خودتان کنید.
مثلا از خوراکی هایی مانند٬ فندق و محصولاتی که در آن فندق وجود دارد در طول دوران بارداری جدا پرهیز کنید; ممکن است استعداد فرزندتان در ابتلا به آن آلرژی خاص کمتر شود.
قبل از اینکه هرگونه تغییری در رژیم غذاییتان ایجاد کنید حتما با یک متخصص تغذیه و یک پزشک زنان مشورت کنید و راجع به آلرژی و سابقه آن در خودتان بگویید تا دستورات لازم را در مورد خوردن مناسب و صحیح دریافت کنید .
۸- از خوردن جوانه های سبزیجات به صورت خام مانند شبدر ٬ تربچه و یونجه خودداری کنید.
به گفته سازمان جهانی بهداشت٬ این جوانه ها برای هیچ کس خوب نیست; بخصوص خانم های باردار که حساس ترند و بدنسان آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماری دارد .
۹- انواع چای و جوشنده های گیاهی را کنار بگذارید.
خود گیاهان به صورت طبیعی مصرف شوند مشکل ساز نیستند اما فراورده های گیاهی که هنوز اثرات آنها در دست بررسی است را بهتر است مصرف نکنید.
بدیهی است که مصرف انواع الکل برای خانم های باردار بسیار مضر است.
الکل روی قدرت ذهنی جنین تاثیر سوء و مستقیم دارد .
بهتر است اگر مسافرت میروید از خوردن آب شیر اجتناب کنید; بجای آن بهتر است بطری آب معدنی خریداری کنید تا از انواع باکتری و ویروس در امان بمانید.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*