Search
Analgesic guidelines

دستورالعمل‌های ضد درد

Analgesic guidelines

» مدت هاست دچار سردرد می شوید؛ اما هیچ علت خاصی برایش پیدا نمی کنید؟
» دلیل فیزیکی برای سردرد ندارید، با این حال این جمله که «سرم داره می ترکه» مدام ورد زبانتان است؟
» آیا تا به حال فکر کردید که رژیم غذایی تان عامل این سردردهاست؟
» آیا روی خوردن بعضی مواد غذایی برای رفع سردرد حساب باز کرده اید؟

غذا سردردآور است؟

شاید غذا به تنهایی نتواند باعث ایجاد سردرد شود، اما مطمئنا در بروز سردردهای مزمن یا تداوم و تشدیدشان موثر است، به خصوص وقتی که هیچ علت دیگری پیدا نمی کنید که سردرد را به آن ربط دهید. یعنی نه فشار عصبی داشتید نه کم خواب بودید، نه آب وهوایتان عوض شده و نه توی آلودگی هوا بوده اید. نه عصبانی بودید و نه در محیط پرسروصدا؛ اما با این حال هم چنان سرتان از شدت درد به دوران افتاده و دیگر نمی دانید که باید برای خلاصی از شر این درد مزمن چه کنید. تاثیر مواد غذایی روی سردرد موضوع پیچیده ای است. همه مواد غذایی سردردآور لزوما باعث ایجاد ناراحتی در همه افراد نمی شوند. درضمن معمولا بعد از خوردن یک ماده غذایی خاص طول می کشد که تاثیرشان روی سردرد مشخص شود.

پنیر ممنوع!

اثر پنیر، به خصوص پنیر مانده، روی سردرد به دلیل وجود نوعی ماده شیمیایی به نام تیرامین است که از تجزیه پروتئین ها در برخی مواد غذایی تشکیل می شود. پنیر چدار، فتا، مازورلا، گورگونزولا، پنیر سوییسی، پنیر پارمزان و انواع پنیرهای فراوری شده جزو سردردآورترین انواع پنیر طبقه بندی می شوند. از دیگر مواد غذایی حاوی تیرامین می توان به ترشی، پیاز، زیتون، انواع خاصی از لوبیا، کشمش، آجیل، آووکادو و سوپ کنسروشده اشاره کرد.

دور افزودنی های غذایی خط قرمز بکشید

برخــی از افزودنی هــای موجــود در مــواد غذایــی از جملــه نیتریــت و برخــی از رنگ هــای خوراکــی نیــز می تواننــد محــرک ســردرد باشــند. احتمــالا ایــن مــواد افزودنــی جریــان خــون را بــه مغــز افزایــش می دهــد و درنتیجــه در برخــی از افــراد ســردرد ایجــاد می کننــد. ســردردهای ناشــی از مونــو گلوتامــات ســدیم هــم کــه قبــلا به عنــوان ســندرم رســتوران چینــی شــناخته شــده اســت، در یــک ســاعت پــس از مصــرف ایــن مــاده خوراکــی رخ می دهــد و بــا احســاس فشــار در قفســه ســینه یــا صــورت، احســاس ســوزش در قفســه ســینه، گــردن یــا شــانه، ســرگیجه و درد شــکم همــراه اســت. مونــو گلوتامــات ســدیم از جملــه افزودنی هــای موجــود در ســس ســویا، غذاهــای چینــی و بســیاری از غذاهــای بسته بندی شده اســت.

وعده های غذایی را حذف نکنید

درحالی که بسیاری از مردم به دلیل حساسیت به غذاهای خاص سردرد می گیرند، بعضی ها با حذف وعده های غذایی خودشان را دچار دردسر می کنند، درحالی که به گفته متخصصان هر عاملی ـ از جمله خواب زیاد یا فراموش کردن یک وعده غذایی ـ که ثبات طبیعی بدن را به هم بزند، می تواند باعث سردرد شود.

» خوراکی های ضدسردرد «

۱- هندوانه:

کم آبی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد سردرد است، بنابراین به جای این که سریع سراغ آسپرین و مسکن ها بروید، شاید بد نباشد آب بدنتان را با استفاده از میوه های پرآبی هم چون هندوانه تنظیم کنید. علاوه بر آب، میوه ها و سبزیجات غنی از منیزیوم نیز هستند که به عنوان یک ماده مغذی ضدسردرد عمل می کنند. اگر همراه سردرد، تهوع هم دارید، پیشنهاد می کنیم کمی زنجبیل توی آب میوه تان بریزید.

۲- قهوه:

قهوه منبع غنی کافئین است که عروق خونی را تنگ می کند و به همین دلیل در رفع سردرد مناسب است؛ اما بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید، چون خوردن بیش از حد کافئین موجب دفع آب بدن می شود و این وضعیت تحریک کننده بروز سردرد است.

۳- غلات سبوس دار:

آن هایی که رژیم لاغری می گیرند و هر گونه نان و غلات و منبع کربوهیدراتی را از برنامه غذایی روزانه شان حذف می کنند، اصلا نباید تعجب کنند اگر هر روز دچار سردرد شوند. با گرفتن رژیم کاهش وزن کم کربوهیدرات، بدن شروع به استفاده از ذخایر گلیکوژنی می کند که منبع غذایی اصلی مغز است. این فرایند به آب زیادی هم احتیاج دارد و درنتیجه دفع آب از بدن افزایش پیدا کرده و دهیدراتاسیون باعث بروز سردرد می شود.

۴- ماست:

وقتی دچار سردرد می شوید، احتمالا بدنتان در حال ارسال این پیغام است که با کمبود کلسیم مواجه شده است. مغز برای عملکرد صحیح خود به کلسیم احتیاج دارد و ماست به عنوان یک منبع غنی از کلسیم که شکر و… هم ندارد، یکی از ضدسردردترین غذاهای روی کره زمین است.

۵- دانه کنجد:

اگر خانم هستید و در طی دوران عادت ماهانه سردرد امانتان را می برد، شاید بد نباشد دانه های کنجد را همراه صبحانه یا قاطی سالادتان امتحان کنید. کنجد سطح استروژن بدن را تنظیم کرده و از بروز سردردهای میگرنی پیش گیری می کند. علاوه بر این در تنظیم جریان خون هم نقش دارد و سرشار از منیزیوم نیز هست.

 مـریم چمـری (مشاور تغذیه و رژیم درمانی) - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*