Search
ترک سیگار

روش های طبيعی ترک سیگار

ترک سیگار

» ترک سيگار چرا و چگونه؟ «

بیش از ۴۰۰۰ ماده شيميايی در دود تنباكو وجود دارد که حداقل ۲۵۰ ماده آن مضر هستند. بيش از ۵۰ ماده شيميايی موجود در دود تنباكو موجب ابتلا به سرطان می شوند. سيگار احتمال ابتلا به بيماری های قلبی و عروقی، بيماری های تنفسی و سرطان را افزايش می دهد و روی قدرت باروری تاثير منفی دارد.
ترک سيگار يكی از بهترين كارهايی است كه يک فرد سيگاری می تواند برای سلامتی خود و عزيزانش انجام دهد. پس از ترک سيگار بلافاصله گردش خون بهبود پيدا م یكند و سطح مونوكسيدكربن در خون كاهش ميابد.
تعداد نبض و فشارخون كه به طور غيرطبيعی بالاست پس از ترک سيگار شروع به برگشت به حد طبيعی می كند. ترک سيگار آسان نيست اما ممكن و شدنی است.
افرادی كه سيگار را به طور موقت ترک می كنند معمولا دچار اضطراب، تحري کپذيری، گرسنگی، خستگی مفرط، اختلال خواب و اختلال در تمركز می شوند. راه های مختلفی برای ترک سيگار وجود دارد كه يكی از آنها كمک گرفتن از روش های طبيعی است.

درمان های جايگزين با نيكوتين

برای ترك سيگار می توان از برچسب، آدامس و اسپری حاوی نيكوتين كمك گرفت.  در صورتی كه از اين محصولات استفاده كنيد، می توانيد به راحتی با ترك سيگار كنار بياييد. به نظر می‌رسد استفاده از ۲ ترکیب جايگزين مثلا برچسب های نيكوتينی با آدامس های نيكوتينی يا با اسپری بينی نيكوتينی اثر طولانی تری در ترك سيگار دارد.
برچسب نيكوتينی كه بدون نسخه در دسترس است ميزان ثابتی از نيكوتين را از طريق پوست عبور می دهد اما استفاده از آن معمولا برای افراد با مشكلات پوستی  يا آلرژيك مناسب نيست. به طور معمول هنگامی كه سيگار م یكشيد، در زمان كوتاهی مقدار زيادی نيكوتين از طريق ريه ها وارد جريان خون شما خواهد شد.
چسب های نيكوتينی اين خصوصيت را دارند كه به آرامی و طی زمانی حدود سه ساعت نيكوتين را از طريق پوست بازويتان وارد جريان خون كنند. استفاده از اين چسب ها، علايم ترك سيگار مثل كسالت، خواب آلودگی، بدخلقی و كاهش تمركز را در شما كاهش می دهد.
از عوارض جانبی اين چسب ها می توانب ها لتهاب پوست، سرگيجه، تپش قلب،ا ختلال در خواب، سردرد، تهوع و استفراغ را اشاره كرد. آدامس نيكوتينی هم در بيشتر داروخانه ها موجود است.
جويدن آدامس نيكوتينی باعث وارد شدن نيكوتين از طريق مخاط در جريان خون می شود. اين آدامس ها سريع تر از چسب های نيكوتين دار، نيكوتين را به مغز می رسانند ولی برخلاف سيگار كشيدن كه ناگهان نيكوتين خون را با جذب شدن از مخاط ريه ها افزايش می دهد، اينكار را به آرامی انجام می دهد.
اين محصول برای افرادی كه بيماری های مفصل فك تحتانی و فوقانی يا ديگر مشكلات دندانپزشكی دارند، مناسب نيست. توجه داشتهب اشيد كه آدامسن يكوتينیب ايد دور از دسترس كودكان قرار بگيرد.

اسپری های نيكوتين دار را حتما بايد پزشك برايتان تجويز كند. در اين روش، نيكوتين خيلی سريع از طريق مخاط بينی جذب می شود. اين خصوصيت برای سيگاری هايی كه به شدت به كشيدن سيگار معتادند بسيار مطلوب است.
عارضه جانبی اين محصولات التهاب گلو و بينی پس از اسپری كردن نيكوتين است.  نيكوتين استنشاقی هم فقط با نسخه پزشك در دسترس قرار می گيرد و اگر چه نامش استنشاقی است اما مانند سيگار به ريه هان می رسد و بيشتر نيكوتين فقط به دهان و گلو می رسد و توسط غشاء مخاطی جذب می‌شود٬ ۸۰ پاف از اين اسپری های نيكوتينی معادل نيكوتين يك نخ سيگار را وارد بدن تان میكند.
گفته می شود استفاده از اين محصولات در صورتي موثرا ست كه با يك برنامه تغيير رفتار همراه باشد. حتي اگر قرار است شما با استفاده از اين محصولات، سيگار را كنار بگذاريد بهتر است از يك مشاور و روان شناس كمك بگيريد تا به شما در تغيير الگوی رفتاری تان كمك كند و به شما ياد دهد كه در شرايط استرس زا چگونه با استرس خود كنار بياييد و دوباره به سراغ سيگار نرويد.

گياهان دارويی

مصرف گياهان علاوه بر درمان بيماری ها در ترك سيگار نيز موثر است. گياهان دارويی می توانند علايم شايعن اشیا ز ترك سيگار را كنترل كنند.
به عنوان مثال سنبل الطيب در كنترل اضطراب، استرس و بی خوابی موثر است و در نتيجه برای افرادی كه می خواهند سيگار را ترك كنند مفيد است.
چای كوهی، زنجبيل، دارچين، گل ابريشم و زوفا نيز گياهانی هستند كه علايم ناشی از ترك دخانيات مانند اضطراب و سردرد راب ه طور موثر كنترل میكنند.

عرقيات گياهی

عرق شاتره در ترك سيگار كمک كننده است و موجب بهبود گردش خون، افزايش جذب ميزان ويتامين C و افزايش اشتها می شود.
برای استفاده از فوايد اين عرق گياهی توصيه می‌شود هر روز ۲ ليوان از آن را بنوشيد تا به مرور شاهد تاثير آن باشيد.
عرق ميخك نيز كه آرامبخش است، سردردها و درد های مفصلی را تسكين می دهد و مقوی قلب است می تواند به ترك سیگار کند .
مصرف عرق زنيان نيز برای افرادی كه در حال ترك دخانيات هستند مفيد است.

تغذيه مناسب

رژيم غذايی سرشار از ميوه و سبزی و غذاهای حاوی فيبر كه سبب ارتقای سلامت و بهبود عملكرد سيستم ايمنی می شوند به افرادی كه قصد ترك سيگار دارند توصيه می شود.
مصرف جوی دو سر، اسفناج، برگ چغندر، سير، كاهو، چای سبز، شلغم، كلم بروكلی و برگ كلم نيز به اين افراد توصيه می شود. درمانگران طب سنتی توصيه می‌كنند افرادی كه قصد ترك سيگار دارند از مصرف مواد غذايی كه موجب اسيدی شدن محيط بدن می شود پرهيز كنند زيرا اين مواد ميزان علاقها فراد به مصرف سيگار را افزايش می دهند.
سوسيس و كالباس، غذاهای كنسرو شده، نوشابه های گازدار، آبميوه، ماءالشعير، قهوه، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، جگر، دل و قلوه، سيرابی، جوانه گندم، پنير، بادام زمينی، گردو و عدس نمونه اين مواد غذايی هستند.
در مقابل مصرف مواد غذايی كه موجب قليايی شدن محيط بدن می شوند ميل به سيگار كشيدن را كم م یكند. هندوانه، ليمو، گريپ فروت و سبزيجاتی مانند جعفری، اسفناج، كلم بروكلی، كاهو، سير، چای سبز، روغن زيتون، روغن بذر كتان نمونه هايی از اين مواد غذايی هستند.
مصرف كشمش، انجير خشك و بادام هم به افرادی كه قصد دارند سيگار را ترك كنند توصيه می شود.

ورزش منظم

بررسی ها نشان داده است ورزش منظم احتمال موفقيت در ترك سيگار را افزايش می دهد. ورزش سبب كاهش استرس و بهبود خواب می شود و خلق و خوی فرد را بهتر می‌كند.
ورزش های هوازی مانند پياده روی تند، دويدن آرام، شنا و دوچرخه سواری گزينه های مناسبی هستند. يك ورزش مورد علاقه را انتخاب كنيد و هر روز به طور منظم زمانی را به ورزش كردن اختصاص دهيد.
اگر قبلا ورزش نمی‌كرديدمی‌توانید از ۳ روز در هفته هر بار ۲۰ دقيقه شروع كنيد و به تدريج زمان ورزش را افزايش دهيد و به ۵ روز در هفته هر بار ۴۵ دقيقه تا يك ساعت برسانيد.

مديريت استرس

برای كنترل استرس و تنش های روانی در زمان ترك سيگار لازم است مهارت های كنترل استرس مانند تنفس عميق و تكني كهای تن آرامی را بياموزيد.
با اين كار بهتر می توانيد استرس های روزانه را كنترل كنيد و احتمال پرخاشگری و عصبانيت را كاهش بدهيد.

طب سوزنی

برخی برای از بين بردن عوارض و اختلالات شايع ناشی از ترك سيگار از طب سوزنی كمك می گيرند.
طب سوزنی اختلالات خواب، دردهای عضلانی و كنترل می‌كند و تنش های عصبی را در زمان ترك به بيمار كمك می‌كند تا اين دوره را راحت تر پشت سر بگذارد اما شواهد علمی چندانی درباره تاثير طب سوزنی در موفقيت ترك سيگار در دسترس نيست.

مصرف مكمل

هرچند بهترا ست مواد معدنی، ويتامين ها و مواد مورد نياز بدن از طريق رژيم غذايی سالم تامين شود اما در برخی موارد مصرف مكمل می تواند كمک كننده باشد.
درصورت نياز می توان از قرص ها و مکمل های غذایی به ویژه مکمل های ویتامین E و C استفاده كرد. بهتر است اين كار با مشورت پزشک یا درمانگر انجام شود.

آمار و ارقام

طبق آمار جهانی در هر ۸ ثانیه یک نفر به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهد.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت گسترش جهانی مصرف دخانیات سالانه نزدیک به ۶ میلیون قربانی می‌گیرد٬ که بیش از ۶۰۰ هزار نفر از این قربانیان افراد غیرسیگاری هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار جانشان را از دست می دهند.
در صورتی که اقدام جدی برای کاهش مصرف دخانیات صورت نگیرد تا سال ۲۰۳۰ میلادی سالانه بیش از هشت میلیون نفر قربانی استفاده از این محصولات خواهند شد.
از هر ۱۰ نفر در جهان، یک نفر به دلیل استفاده از محصولات دخانی جان خود را از دست می دهد. آمار نشان مي دهد ۵۰ درصد سیگاری ها در اثر کشیدن سیگار جان خود را از دست مي دهند.
نیمی از موارد مرگ و میر ناشی از سرطان با مصرف سیگار ارتباط دارد. مصرف دخانیات یکی از قابل پیشگیری ترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
افرادی که سیگار را ترك می‌کنند نسبت به افرادی که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند زندگی طولانی‌تری دارند و ۱۰ سال پس از ترك سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر می شود.

پیوندها: قرصی وجود دارد که ریه را پاک کند؟

 زهرا میرزایی - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*