Search
کاهش چربی خون

روش های موثر برای کاهش چربی خون یا تری گلیسیریدها

کاهش چربی خون

با افزایش سطح تری گلیسیرید “Triglycerid” خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی در افراد نیز افزایش میابد
گاهی در آزمایش های خونی که در بعضی از افراد دیده میشود سطح کلسترول آنها کاملا نرمال و طبیعی گزارش میشود اما تری گلیسیرید بالایی در آزمایش ثبت میکنند که در بعضی مواقع تا بالای ۵۰۰ هم میرسد .
ما در این مقاله به بررسی بهترین روش های کاهش سطح تری گلیسیریدها میپردازیم ٬ با ما همراه باشید .
پزشکان در گاهی اوقات از دادن برنامه غذایی به این بیماران امتناع میکنند و سطح نرمال کلسترول را فاکتور قرار میدهند که در این مواقع بیمار باید تغییرات زیادی را در رژیم غذایی و تغذیه خود اعمال کند ٬ سطح بالای تری گلیسیرید باعث خطراتی همچون سکته مغزی و قلبی میشود و بیمار باید یک تغییر اساسی در سبک زندگی خود لحاظ کند تا در آینده به چنین مشکلاتی گریبان نشود .
همچنین یکی از دلایل بالا رفتن سطح تری گلیسیرید نیز میتواند تغذیه نادرست و اعتیاد به نوشیدنی های الکلی و مضر و مصرف چربی های اشیاع و چربی های ترانس باشد .

عوامل موثر و مفید برای کاهش تری گلیسیرید

۱- وزن خود را در یک حالت تعادل و متناسب با اندام خود نگه دارید
اگر شما یکی از افرادی هستید که به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستید باید به فکر کم کردن وزن خود باشدی زیرا خطر بالا رفتن تری گلیسیرید در شما بسیار زیاد می باشد .
تغییر ساده در سبک زندگی مثل در پیش گرفتن رژیم غذایی متعادل و میز ورزش کردن می تواند کمک کند که وزنتان کاهش پیدا کند و سطح تری گبیسرید شما هم پائین بیاید . بهتر است از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که کالری بالایی دارند خودداری کنید و بجای آن استفاده از سبزیجات و میوه ها را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید چون میوه و سبزی کالری کمی دارند و به کاهش وزن کمک می کنند و باعث بهبود کلی سلامت می شوند .
۲- از خوردن و مصرف چربی های مضر بپرهیزید
بدن ما چربی ها را به شکل تری گلیسرید در جریان هستند و ذخیره می شوند . خوردن غذاهایی که مقادیرزیادی چربی های اشباع ترانس دارند باعث بالا رفتن سطح تری گلیسرید خون می شود .
خوشبختانه شما می توانید بطور قابل توجهی سطح تری گلیسیرید خونتان را با قطه مصرف این چربی های ناسالم پائین بیاورید . اگر تری گلیسرید خون شما بالاست . حتماً باید سطح مصرف غذاهای حاوی چربی های اشباع را کاهش دهید این چربی ها شامل چربی های گوشت قرمز پوست ماکیان ( مرغ و بوقلمون … ) کره شیر چربی دار و سایر لبنیات پر چرب می شود .
از آنجائیکه چری های ترانس مضر تر از چربی های اشباع هستند لازم است که بدقت برچسب مواد غذایی مثل مارگارین غذاهای آماده و غذاهای پخته شده را بررسی کرده و اقلام بسته بندی را نگاه کنید تا مطمئن شوید که این مواد غذایی حاوی چربی های ترانس نیستند .
۳- از خوردن امگا ۳ غافل نشوید
بر خلاف تصور بعضی ها که میگویند همه چربی ها مضر هستن ٬ مصرف بعضی از چربی ها مانند امگا۳ و امگا۶ میتوانند خیلی مفید باشند .
چربی های امگا ۳ برای سلامت قلب و مغز مفید است و برای کاهش تری گلیسرید توصیه میشوند .
۴- کاهش مصرف کربوهیدارتهای تصفیه شده
غذاهای حاوی کربوهیدرات با کیفیت پائین ( یعنی غذاهایی که حاوی دانه های تصفیه شده مانند آرد سفید هستند ) می توانند باعث افزایش ناگهانی انسولین بدن شوند که این هم می تواند منجر به بالارفتن تری گلیسرید گردد . برای پائین آوردن تری گلیسرید لازم است که بطور قابل توجهی مصرف قند و کربوهیدراتهای تصفیه شده را کاهش دهید ازجمله قند عسل و سایر مواد شیرین انواع شیرینی ها مواد پختنی که با برنج سفید پاستا و هر چیزی که با آرد سفید درست شده است ( آرد های تصفیه شده و غنی شده ) از جمله نان سفید رولت و آب نبات، محصولات پخته شده، ماکارونی معمولی، برنج سفید، و هر چیز ساخته شده با آرد سفید (تصفیه یا غنی)، از جمله نان سفید، رول، غلات، حبوبات، نان و شیرینی. شما همچنین برای محدود کردن میوه های خشک و آب میوه از آنجایی که آنها در قند ساده متراکم. هستند به جای کربوهیدرات با کیفیت بالا هدف – سبزیجات، میوه جات، و غذاهای دانه کامل مانند بلغور جو دوسر، غلات و حبوبات سالم، برنج قهوه ای و وحشی، و پاستا غلات کامل و نان. مصرف کنید
۵- مصرف الکل را کنار بگذارید و یا مصرف آن را به حداقل برسانید
الکل به هیچ وجه نمیتواند شما را در این راه به یاری برساند و اگر شما فردی الکلی هستید باید به خاطر داشته باشید که مصرف الکل میتواند سطح تری گلیسیرید به میزان قابل توجهی افزایش دهد
حتی در آزمایش هایی که توسط پزشکان متخصص مورد بررسی قرار گرفته مصرف حتی یک لیوان مشروب میتواند مقدار تری گلیسرید آنها را بالا ببرد
اگر شما نمیتوانید از مشروبات الکلی پرهیز کنید میتوانید با مخلوط مقداری آب میوه و یا نوشیدنی های غیر الکلی دیگر اثر مخرف آن را تا حد زیادی کاهش دهید .




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*