Search
ویتامین های مورد نیاز

مکمل ها، ویتامین ها و موادمعدنی مورد نیاز بدن

ویتامین ها

بدن پیچیده  انســان به صدها ویتامین، موادمعدنی و مکمل نیاز دارد تا عملکرد ســالمی داشته باشد. مهمترین مکمل ها، ویتامین ها، موادمعدنی و موادغذایی تأمین کننده آنها به شرح زیر است:

منیزیم

اگرچه این ماده معدنی تنها به میزان اندکی موردنیاز بدن است اما همین اندازه از منیزیم بیش از ۳۰۰ عملکرد در بدن را حمایت می کند. این ماده معدنی در موادغذایی ای نظیر غلات کامل، اسفناج، بروکلی، حبوبات و آجیل یافت می شود. از جمله عملکردهایی که منیزیم نقش مهمی در آنها دارد، متعادل نگه  داشتن سطح فشارخون، افزایش دید در بیماران مبتلا به آب سیاه و حفاظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از وجود عناصر سنگین فلزی موجود در خون نظیر سرب است

ویتامین E

این ویتامین به اکسیر جوانی شهرت دارد اما فواید آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که در ظاهر می‌بینیم .
ویتامین E در مبارزه با بیماری ها، جلوگیری از حمله قلبی و کاهش اثرات افزایش سن نقش بسزایی دارد. برای دریافت ویتامین E باید آووکادو، روغن زیتون، دانه آفتابگردان، جوانه گندم و مغزها را به میزان زیاد در رژیم غذایی روزانه گنجاند.

ویتامین B12

تمام ویتامین های گروه B برای سلامت بدن ضروری هستند اما ویتامین B12 با همه آنها متفاوت است. این ویتامین برای سلامت سلول های عصبی و سلول های قرمز خونی و همچنین تولید DNA ضروري است. گوشت قرمز، گوشت ماکیان، تخم مرغ و محصولات لبنی، منابع طبیعی B12 هستند٬ اگرچه بالا رفتن سن، میزان جذب ویتامین B12 از موادغذایی کاهش می یابد و بهتر است مکمل های این ویتامین در کنار منابع طبیعی آن مصرف شود

زینک

زینک در محصولات دامی، صدف های خوراکی و مغزها موجود است و به بهبود سریع تر بدن کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کند. این ماده معدنی همچنین به سلامت پروستات در مردان کمک می کند.

ویتامین های مورد نیاز

کلسیم

کلسیم برای داشتن استخوان ها و دندان های محکم ضروری است. برای جلوگیری از ضعف استخوان ها و ابتلا به پوکی استخوان، هر فرد روزانه باید ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کند. این ماده به صورت عمده در لبنیات کم چرب و بدون چربی یافت می شود. همچنین به نسبت کمتری در سبزیجات با برگ های سبز تیره نیز موجود است. اغلب مردم میزان کلسیم مورد نیاز را از رژیم غذایی روزانه شان دریافت نمی کنند.

ویتامین A

ویتامین A نقش بسیار مهمی در سلامت چشمها و پوست دارد، همچنان که سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند٬ ویتامین A  همراه با ویتامین های C و E با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند.

ویتامین D

این ویتامین علاوه بر اینکه باعث بهبود جذب مکمل های کلسیم می شود، از سیستم ایمنی بدن نیز حمایت می کند. در مناطق آفتابی، بدن انسان به صورت طبیعی ویتامین تولید می کند اما کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که از آفتاب بهره  چندانی ندارند باید مکملویتامین D به میزان ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد روزانه مصرف کنند. این ویتامین  در ماهی های چرب و مواد غذایی غنی نظیر غلات و شیر نیز یافت می شود.

ویتامین C

این ویتامین در مرکبات، فلفل و سبزیجات سبزبرگ یافت می‌شود. ویتامین C برای مبارزه با بیماری ها و پایین نگه   داشتن سطح فشارخون دارای اهمیت است. به سادگی نمی توان میزان موردنیاز بدن را از رژیم غذایی روزانه دریافت کرد، بنابراین بهتر است مکمل های ویتامین C در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

فولیک اسید

ویتامین B9 که بیشتر مردم آن را به نام فولیک اسید می شناسند، برای عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری های قلبی ضروری است. این ویتامین در جگر، قلوه، مخمرها و سبزیجات سبز برگ یافت می‌شود.
اگرچه دریافت ویتامین B9 برای تمام گروه های سنی ضروری است، اما در زنان باردار و شیرده دریافت روزانه این ویتامین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

ویتامین ‌B6

ویتامین B6 در موادغذایی ای مانند گوشت ماکیان، حبوبات، جوانه گندم و موز یافت می شود و برای تسریع فرایند بهبود بدن و عملکرد بهتر مغز ضروری است.

مرضیه محمدی - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*