وبسایت تخصصی دارویی و پزشکی

نکاتی راجع به مولتی ویتامین

0

مولتی ویتامین چیست؟

اصولا هدف از مصرف مکمل های غذایی اطمینان از دریافت آن دسته از مواد مغذی می باشد که نمی توان آنها را به راحتی و به شکل کامل از برنامه غذایی دریافت نمود.

بدن ما برای  درست عمل کردن به ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارد , موادی که میتوانند از بیماریهایی مثل بیماری قلبی و بعضی سرطانها مثل سرطان گردنه رحم جلوگیری کنند .

خبر خوب اینست که ما میتوانیم  ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنمان را با خوردن غذاهای مناسب و با خوردن خوراکی های متنوع تامین کنیم .

با این حال برخی افراد هر روز مولتی ویتامین مصرف میکنند تا مطمئن باشند به میزان مناسبی از موارد مورد نیاز را به بدن میرسانند .

مولتی ویتامین ها میتوانند موادمغذی و معدنی ای که در غذاهای معمول کمتر از سایر عناصر یافت میشوند را به ما برسانند. عناصری مثل زینک , پتاسیم , فولیک اسید , منگنز و سلنیوم .

 

آیا من به مولتی ویتامین نیاز دارم؟

تامین ویتامین در سنین خاصی از زندگی ما ضروری تر است . برای مثال برای یک مادر باردار فولیک اسید میتواند بسیار مفید باشد و خطر اختلالات زایمان را کاهش دهد . یک زن باردار در شروع سه ماهه اول بارداری باید مولتی ویتامین دریافت کند تا مواد مغذی مورد نیاز کودک تامین شود .

زنان مسن به کلسیم نیاز دارند تا از کاهش تراکم استخوان , پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی جلوگیری کنند .همچنین گیاهخواران میتوانند از کلسیوم , آهن , زینک , ویتامین ب12 و ویتامین دی برای حفظ سلامتی و جذب تمام مواد مغذی لازم استفاده کنند .

 

چه ساعتی باید مولتی ویتامین بخوریم ؟

آیا مهم است که در ساعت خاصی مولتی ویتامین را مصرف کنیم ؟ خیر . اما اینکه در ساعات مشخصی مولتی ویتامین بخورید میتواند باعث شود که مصرفش را فراموش نکنید .

برخی افراد ترجیح میدهند که مولتی ویتامین را با غذا مصرف کنند و این باعث میشود التهاب معده رخ ندهد . اگر مشکلات هضم و گوارش دارید میتوانید از مولتی ویتامین های جویدنی استفاده کرده .

 

نکات مفید برای خرید و مصرف مولتی ویتامین

شرکتهای مختلفی مشغول تولید مولتی ویتامین هستند . مسلما ترجیح دارد که با تجویز پزشک مولتی ویتامین تهیه کنید  . لیبل روی  جعبه را خوانده و میزان مصرف مجاز روزانه را چک کنید . معمولا میزان مصرف مجاز مولتی ویتامین بر روی جعبه با این علامت  مشخص شده است .  “% DV”

از مکمل های تایید نشده استفاده نکنید، روی بسته های مولتی ویتامین به دنبال برچسب بدون سرب و برای مصرف روزانه بگردید تا مطمئن شوید ناخالصی ندارد. همچنین به دنبال تایید مراکزی همچون (NSF) (USP) و (CL) که روی بسته بندی نوشته شده است باشید.

مولتی ویتامین ها میتوانند دارای مواد معدنی مختلفی مثل کلسیم , روی , آهن , منیزیم , کروم , منگنز , بتاکاروتن , پتاسیم و سلنیم باشند . همچنین یک قرص مولتی ویتامین میتواند دارای ویتامین های   A  B  C  E  K  D    باشد و با ترکیبات مختلفی مثل ساده , مینرال و تراپیوتیک تولید شود .

مضرات مصرف مولتی ویتامین

هر نوع مولتی ویتامین با توجه به ترکیبات و میزان آن ها برای فردی می تواند مناسب و برای دیگری نامناسب باشد به همین دلیل توصیه می شود بدون نظر پزشک و یا متخصص تغذیه از مصرف مکمل های غذایی جدا خودداری نمایید.

فرد ممکن است دچار ازدیاد هر کدام از ویتامین ها شود مثل ازدیاد آهن و مس .

 

یک نمونه از محصولات مولتی ویتامین موجود در ایران

مولتی دیلی

Multidaily

 

مولتی دیلی
مولتی دیلی

 

ترکیبات مولتی ویتامین
ترکیبات مولتی ویتامین

 

http://www.naturemade.com/

 

 

 

You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.

*