Search

نکاتی راجع به مولتی ویتامین

مولتی ویتامین چیست؟

اصولا هدف از مصرف مکمل های غذایی اطمینان از دریافت آن دسته از مواد مغذی می باشد که نمی توان آنها را به راحتی و به شکل کامل از برنامه غذایی دریافت نمود.

بدن ما برای  درست عمل کردن به ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی نیاز دارد , موادی که میتوانند از بیماریهایی مثل بیماری قلبی و بعضی سرطانها مثل سرطان گردنه رحم جلوگیری کنند .

خبر خوب اینست که ما میتوانیم  ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنمان را با خوردن غذاهای مناسب و با خوردن خوراکی های متنوع تامین کنیم .

با این حال برخی افراد هر روز مولتی ویتامین مصرف میکنند تا مطمئن باشند به میزان مناسبی از موارد مورد نیاز را به بدن میرسانند .

مولتی ویتامین ها میتوانند موادمغذی و معدنی ای که در غذاهای معمول کمتر از سایر عناصر یافت میشوند را به ما برسانند. عناصری مثل زینک , پتاسیم , فولیک اسید , منگنز و سلنیوم .

 

آیا من به مولتی ویتامین نیاز دارم؟

تامین ویتامین در سنین خاصی از زندگی ما ضروری تر است . برای مثال برای یک مادر باردار فولیک اسید میتواند بسیار مفید باشد و خطر اختلالات زایمان را کاهش دهد . یک زن باردار در شروع سه ماهه اول بارداری باید مولتی ویتامین دریافت کند تا مواد مغذی مورد نیاز کودک تامین شود .

زنان مسن به کلسیم نیاز دارند تا از کاهش تراکم استخوان , پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی جلوگیری کنند .همچنین گیاهخواران میتوانند از کلسیوم , آهن , زینک , ویتامین ب12 و ویتامین دی برای حفظ سلامتی و جذب تمام مواد مغذی لازم استفاده کنند .

 

چه ساعتی باید مولتی ویتامین بخوریم ؟

آیا مهم است که در ساعت خاصی مولتی ویتامین را مصرف کنیم ؟ خیر . اما اینکه در ساعات مشخصی مولتی ویتامین بخورید میتواند باعث شود که مصرفش را فراموش نکنید .

برخی افراد ترجیح میدهند که مولتی ویتامین را با غذا مصرف کنند و این باعث میشود التهاب معده رخ ندهد . اگر مشکلات هضم و گوارش دارید میتوانید از مولتی ویتامین های جویدنی استفاده کرده .

 

نکات مفید برای خرید و مصرف مولتی ویتامین

شرکتهای مختلفی مشغول تولید مولتی ویتامین هستند . مسلما ترجیح دارد که با تجویز پزشک مولتی ویتامین تهیه کنید  . لیبل روی  جعبه را خوانده و میزان مصرف مجاز روزانه را چک کنید . معمولا میزان مصرف مجاز مولتی ویتامین بر روی جعبه با این علامت  مشخص شده است .  “% DV”

از مکمل های تایید نشده استفاده نکنید، روی بسته های مولتی ویتامین به دنبال برچسب بدون سرب و برای مصرف روزانه بگردید تا مطمئن شوید ناخالصی ندارد. همچنین به دنبال تایید مراکزی همچون (NSF) (USP) و (CL) که روی بسته بندی نوشته شده است باشید.

مولتی ویتامین ها میتوانند دارای مواد معدنی مختلفی مثل کلسیم , روی , آهن , منیزیم , کروم , منگنز , بتاکاروتن , پتاسیم و سلنیم باشند . همچنین یک قرص مولتی ویتامین میتواند دارای ویتامین های   A  B  C  E  K  D    باشد و با ترکیبات مختلفی مثل ساده , مینرال و تراپیوتیک تولید شود .

مضرات مصرف مولتی ویتامین

هر نوع مولتی ویتامین با توجه به ترکیبات و میزان آن ها برای فردی می تواند مناسب و برای دیگری نامناسب باشد به همین دلیل توصیه می شود بدون نظر پزشک و یا متخصص تغذیه از مصرف مکمل های غذایی جدا خودداری نمایید.

فرد ممکن است دچار ازدیاد هر کدام از ویتامین ها شود مثل ازدیاد آهن و مس .

 

یک نمونه از محصولات مولتی ویتامین موجود در ایران

مولتی دیلی

Multidaily

 

مولتی دیلی

مولتی دیلی

 

ترکیبات مولتی ویتامین

ترکیبات مولتی ویتامین

 

http://www.naturemade.com/

 

 

 




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*