Search
ارزش غذایی نوشابه

واقعا چه مقدار قند در نوشابه های گازدار وجود دارد؟

در این مطلب اطلاعاتی در مورد ارزش غذایی نوشابه و نحوه کنترل مضرات آن می آموزیم , با مجله پزشکی مدپلاس همراه باشید :

یک نوشابه معمولی نه تنها حاوی بیش از 150 کالری است بلکه مقادیر زیادی قند ناسالم دارد. مقدار قندی که در نوشابه وجود دارد به نوع نوشابه مصرفی بستگی دارد اما  مصرف همه این نوشیدنی های گازدار باید محدود شود.  قند بیش از حد در رژیم غذایی می تواند منجر به خراب شدن دندان ها، افزایش وزن و ابتلا به بیماری های خاص گردد.

قند موجود در نوشابه های گازدار:

یک بطری نوشابه، تقریبا 340 گرم وزن دارد. نوشابه های لیمویی حاوی 37.6 گرم قند اضافه شده است. نوشابه های زنجبیلی 31.8 گرم قند دارند . کولا نیز 38.9 گرم قند اضافه شده دارد .انواع مختلفی از نوشابه های فلفلی دارای 38.2 گرم قند اضافه شده هستند. نوشیدنی های کرمی بدترین انتخاب محسوب می شوند زیرا به ازای هر بار مصرف، 49.3 گرم قند وارد بدن شما خواهند کرد. نوشیدنی های پرتغالی و  ساخته شده از انگور، حاوی 42 و 45 گرم قند هستند.به یاد داشته باشید که اگر از بطری های بزرگ تر استفاده کنید، قند بیشتری وارد بدن شما می شود.

اثرات منفی قند:

قند ممکن است انرژی زایی کوتاهی داشته باشد اما می تواند تاثیرات بسیار منفی بر روی سلامت کلی بدن برجای بگذارد. زمانی که رژیم غذایی شما حاوی غذاهای غنی از قند است، بدن شما نمی تواند مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز خود را به دست بیاورد زیرا فضای بسیار اندکی برای غذاهای سرشار از مواد مغذی باقی می ماند. مصرف بیش از حد قند و مواد شکر دار در رژیم غذایی می تواند باعث افزایش وزن گردد. مقاله منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند  همچون نوشابه، با افزایش وزن و چاقی ناسالم مرتبط است و می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی –عروقی را افزایش دهد.

محدودیت ها:

محدود کردن مقدار قند دریافتی یکی از روش های ضروری برای بهبود سلامت کلی بدن است. زنان نباید بیش از شش قاشق چایخوری در روز قند یا شکر مصرف کنند. این مقدار معادل 24  گرم شکر و 100 کالری است. مردان نیز نباید بیش از 9 قاشق چایخوری یا معادل 36 گرم قند یا شکر مصرف نمایند.

توصیه هایی برای کاهش مصرف نوشیدنی های گازدار:

اگر مصرف اینگونه مواد را دوست دارید، بهتر است به جای یک بطری، تنها 100 الی 150 گرم از آن را مصرف نمایید. به دنبال نوشیدنی های رژیمی یا عاری از قند باشید. این مواد ممکن است  قند اضافی نداشته باشد اما حاوی شیرین کننده های مصنوعی است که برای سلامت شما خوب نیست. بهترین راه حل، انتخاب نوشیدنی های طبیعی است. به جای مصرف چنین نوشیدنی های ناسالم، بهتر است از آب، آب لیمو یا نوشیدنی های طبیعی استفاده کنید. حتی یک لیوان شیر کم چرب به همراه شکلات شیرینی بسیار کمتری نسبت به نوشیدنی های گازدار دارد. همچنین این نوشیدنی حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین D است.

منبع:

http://healthyeating.sfgate.com/much-sugar-really-soda-4922.html




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*