Search
استرس و نگرانی

۱۳ روش برای کنترل اضطراب و استرس

استرس و نگرانی

اضطراب و نگرانی و مشکلاتی که از آن ناشی میشود امروزه در بسیار از افراد شایع است و نمیدانند برای کنترل آن چه باید کرد ، که برای این مشکلات اکثرا به داروهای شیمیایی متوصل میشوند ، ما در اینجا روشهایی کاملا گیاهی و با توجه به خودآگاهی برای شما ذکر میکنیم تا به خود صدمه نزنید…
با ما همراه باشید ؛
◄ نوشیدن چای‌ گیاهی

• اگر دچار دلشوره و اضطراب هستید، چای بابونه به همراه مقدار کمی سنبل الطیب می‌تواند باعث آرام شدن شما شود. برخی از مواد تشکیل دهنده بابونه دقیقا همان کاری را با مغز می‌کنند که داروهای آرام بخش همچون والیوم انجام می‌دهند.

◄ ورزش درمان همه درد‌ها

• ورزش برای ذهن و جسم بسیار مفید است. با انجام تمرین‌های ورزشی می‌توانید اضطراب خود را در لحظه از بین ببرید.

◄ تنها 21 دقیقه وقت صرف کنید

• 21 دقیقه: این زمان نشان می‌دهد، چقدر ورزش کمک می‌کند تا اضطراب خود را کاهش دهید. هنگامی‌که واقعا مضطرب هستید به مدت 21 دقیق روی تردمیل بدوید. پس از آن آرامش خود را به دست خواهید آوردید.

◄ تمرکز بر روی تنفس و سوال پرسیدن

• برای هوشیاری کامل هنگام تنفس، از خود سوال‌‌های ساده ای بپرسید. در یک جای آرام بنشینید، چشمان خود را ببندید و به نحوه تنفس خود یعنی دم و باز خود توجه کنید.
همزمان با آن از خود سوال‌‌های ساده‌ای بپرسید. مثلا، دمای هوایی که وارد بدن شما می‌شود چقدر است؟ وقتی نفستان خارج می‌شود چه تغییری در بدن شما ایجاد می‌شود؟ وقتی هوا وارد ریه‌‌های شما می‌شود چه حسی دارید؟

◄ استشمام گیاه اسطوقدوس

• این گیاه بسیار آرامبخش است. اسطوقدوس از نظر روانی باعث آرامش بسیار و همچنین باز‌شدن مجرای تنفسی می‌شود. یک تحقیق یونانی ثابت کرده است؛ بیمارانی که در انتظار نوبت خود در مطب و یا بیمارستان هستند با استشمام، رایحه اسطوقدوس راحت‌تر این زمان را تحمل می‌کنند.

◄ تنفس با بینی

• نفس خود را بگیرید و رها کنید. البته لازم نیست این کار را تا حدی که کبود شوید، ادامه دهید. فقط کافی‌ است همچون تمرین‌های یوگا با تنفس‌‌های عمیق روح خود را آرام کنید.
یکی از بهترین تنفس‌‌ها، تنفس از سمت راست و چپ سوراخ بینی است. برای این منظور به طور کامل یک طرف بینی، راست یا چپ فرقی نمی‌کند، گرفته و از سمت دیگر بینی یعنی سوراخ باز چند بار تنفس کنید. بعد از چند بار تکرار تمرین را با سمت دیگر بینی تکرار کنید.

◄ سریع یک میان وعده کوچک بخورید

• برخی از مواقع مردم در نتیجه گرسنگی مضطرب و عصبی می‌شوند. بنابراین، هنگامی‌که دچار اضطراب شدید یعنی قند خون شما کاهش پیدا کرده است و بهترین کار خوردن یک میان وعده سبک همچون گردو یا یک تکه شکلات تلخ به همراه یک لیون آب یا چای گرم است.

◄ حتما صبحانه میل کنید

• هیچ عذری برای نخوردن صبحانه پذیرفته نیست. دست از گرسنگی دادن خود بردارید! برای خوردن صبحانه تنبلی هم نکنید. می‌دانید، بیشتر افرادی که دچار تشویش و استرس فراوان هستند، صبحانه نمی‌خورند.

◄ موادی که دارای امگا 3 هستند، مصرف کنید

• شما می‌دانید که روغن ماهی برای قلب مفید است و از افسردگی نیز جلوگیری می‌کند. این را هم بدانید که امگا 3 موجب کاهش اضطراب نیز می‌شود.

◄ دست از تفکرات منفی بردارید

• بسیار آسان است که همیشه افکار منفی داشته باشید و به دنبال انتهای بد یا فاجعه باشید. در این شرایط ذهن شما درگیر مسایل غیر‌قابل تحمل، غیر واقعی و در نتیجه اظطراب می‌شود و همیشه هراس این را دارد اگر این اتفاق‌‌ها که به آنها می‌اندیشد، واقعا رخ دهند، چه می‌شود؟

◄ حمام آب گرم بگیرید

• هرچقدر هم احساس اضطراب داشته باشید، پس از استراحت در سونای خشک یا بخار، احساس آرامش خواهید داشت. با گرم کردن بدن خود، گرفتگی عضلات و استرس خود را کاهش می‌دهید.

◄ حمام جنگل بگیرید

• ژاپنی‌‌ها به حمام جنگل، “شیرین-یوکو” می‌گویند. حمام جنگل در واقع راه رفتن در میان درختان است. محققان ژاپنی واکنش‌‌های بدن افرادی که به مدت 20 دقیقه در میان جنگل، بوی خوب چوب، چمن و صدای جریان آب پیاده روی کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق، مشخص شد این افراد استرس کمتری داشته و آرام‌تر هستند.

◄ اعتماد به نفس داشته باشید

• آیا از افکار مشوش و نگران کننده‌ای که در سر دارید، آگاه و نگران هستید؟ تبریک می‌گوییم. شما کاملا به حالت‌‌های روحی خود آگاه هستید و این نوع آگاهی در واقع نخستین قدم برای کاهش اضطراب است.شناخت اضطراب‌‌ها و آگاهی از تغییرات بدن خود به شما اعتماد به نفس می‌دهد. به طور کلی آگاهی از خود و از آنچه که در اطراف شما می‌گذرد به شما آرامش و اعتماد به نفس می‌دهد.
این مسئله وافعا برای برطرف کردن اضطراب الزامی‌است. قدم بعدی داشتن مکالمه مثبت با خود، تغییر درک و فهم یا استفاده از روش‌‌های آرامش بخش است که در بالا گفته شد.




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*