Search

10 ماده غذایی در پیشگیری از دیابت

دیابت یا بیماری قند ، یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است.
در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.
در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

متاسفانه در آماری روزافزون شاهد رشد این بیماری در سرتاسر جهان میباشیم.

طبق آمار جهانی تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان حدود 346 میلیون نفر می باشد که سهم ایرانی ها 9 میلیون نفر و سهم آمریکایی ها بیش از 29 میلیون نفر دیابتی است.

با استفاده از ۱۰ مواد غذایی زیر میتوانید از جلوگیری به دیابت در امان باشید .

1- سیب

BBeiyOG.img

سیب

میل کردن 1 عدد سیب در روز که میتواند 5 گرم فیبر به بدن شما اضافه کند و همچنین ویتامین C بدن شما که ارتباطی مستقیم با سیستم دفاعی بدن شما دارد را افزایش میدهد.قند خون شما را تنظیم میکنم و موجب سلامتی دندانهای شما میشود.

علاوه بر سیب شما میتوانید از تمامی سبزیجات و میوه ها نیز در رژیم های غذایی خود استفاده کنید زیرا تمامی آنها باعث کم شدن خطر ابتلا به دیابت نزد شما میشوند اما سیب به طور خاص به کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

۲- برگ چغندر سوئیسی

برگ چغندر سوییسی

برگ چغندر سوییسی

برگ چغندر سوئیسی دارای برخی از مزایای تغذیه ای و بدون قند است. این کم CAL و پر از پر فیبر، کلسیم، آنتی اکسیدان قوی و ویتامین های B است.
حتی بهتر است از آن برای اضافه کردن به سالاد استفاده کنید، و علاوه بر آن رنگ رنگین کمان آن باعث می شود که حتی غذاهای شما جذاب تر و اشتها برانگیز تر شود .

۳- ماست کم چرب یونانی

ماست یونانی

ماست یونانی

ماست یونانی پر از کلسیم و دارای مقدار زیادی ویتامین D میباشد که هر دو به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک بسزایی میکنند.
همچنین پروتئین بالای آن میتواند تغذیه ای مناسب برای کنترل وزن در افراد دیابتی باشد٬ (از آنجا که داشتن اضافه وزن می تواند شانس ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، کنترل وزن، کلید کاهش خطر ابتلا به دیابت در شما است)

۴- بادمجان

بادمجان

بادمجان

رنگدانه موجود در پوست بادمجان ناشی از آنتوسیانین ها، ترکیبات آنتی اکسیدان مهم است که با کاهش خطر ابتلا به دیابت همراه است.
آنتی اکسیدان سلول ها شما را، از جمله سلولهای بتا پانکراس (سلولهای مسئول ترشح انسولین در بدن شما) را از آسیب محافظت می کند.

۵- عدس

عدس

عدس

حبوبات و دانه های سرشار از فیبر دارای مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و کلسیم می باشد و از آنجا که فیبر محلول موجود در عدس می تواند کمک به هضم آهسته کند٬ باعث افزایش قند خون در یک نرخ با ثبات ترمی‌شود .
سعی کنید از عدس در سوپ به عنوان یک جایگزین از گوشت استفاده کنید٬ این دانه های کوچک دارای نه گرم پروتئین به ازای هر نیم پیمانه می‌باشند .

۶- زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل

هر چند که معمولا زنجبیل برای کمک به مشکلات معده تجویز می‌شود، اما زنجبیل میتواند باعث کاهش التهاب ناشی از سطوح بالای انسولین در خون شود.
از آنجا که زنجبیل می در ظروف شیرین و خوش طعم استفاده می شود، سعی کنید زنجبیل را نیز به سالاد میوه اضاف کنید.

۷- تمشک

تمشک

تمشک

آنتی اکسیدان موجود در تمشک میتواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و چاقی را کاهش دهد.
از آنجا که یک فنجان تمشک دارای هشت گرم فیبر در رژیم غذایی می‌باشد (یک سوم از آنچه که شما در یک روز نیاز دارند) اضافه کردن تمشک به صبحانه، سالاد، دسر و یک راه آسان برای ایجاد رژیم غذایی سالمتر می‌باشد .

۸- ماهی آزاد

ماهی آزاد

ماهی آزاد

چربی های اشباع نشده اسیدهای چرب امگا 3 ماهی قزل آلا را باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود، که می تواند در طول زمان باعث پایدار نگه داشتن قند خون شما شود.
اگر شما از طرفداران ماهی قزل آلا نیستید، سعی کنید از ماهی تن، ماهی خال مخالی، ساردین، که همچنین منابع مگا امگا 3 هستند استفاده نمایید.
کمبود ویتامین D نیز به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 بشمار می‌آید٬ به طوری که گوشت ماهی های چرب به منظور بهبود سطح این ویتامین کمک بسزایی میکند.

۹- کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی

کره آجیل و بادام زمینی میتواند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت شود.
اول اینکه چربیهای اشباع نشده، فیبر و پروتئین، همگی باعث جلوگیری از قند خون می‌شوند.
دوم اینکه آجیل می تواند با کاهش وزن، بخش مهمی از خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

۱۰- برنج قهوه ای

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای

تحقیقات نشان داده است که تنها یک سوئیچ ساده از مصرف برنج سفید به برنج قهوه ای می تواند خطر ابتلا به دیابت در برنج خواران را کاهش دهد، زیرا که در دانه فرآوری نشده فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین B بالاتری برخوردار است.

اختصاصی - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*