Search
آیا به اندازه کافی ویتامین D دریافت میکنید ؟

آیا به اندازه کافی ویتامین D دریافت میکنید ؟

 

 

برخی گزارشات نشان میدهد نزدیک به نیمی از جمعیت کره زمین ، از کمبود ویتامین D برخوردار هستند.خبر نگران کننده تر آن که برخی نیز از کمبود این ویتامین به بیماری های سرطان ، بیماری های قلبی ، دیابت ، ام اس ، سل و حتی افسردگی دچار هستند.

تمامی اینها به خاطر دریافت نکردن هرمون های تاثیر گذار استروئیدی در ویتامین D به اندازه کافی پیش می آید.

لازم به ذکر است ، دکتر جان کانل John Cannell بنیان گذار شورای بررسی به ویتامین D و نویسنده کتاب “علل اوتیسم ، پیشگیری و درمان از طریق ویتامین D گردآوردنه این مقاله هستند.

ویتامین D تشکیل دهنده هرمون استروپید است که در پوست تشکیل شده است که در بیش از 1000 عدد از مجموع 21000 ژن ما را شکل میدهد که اگر تعدادی از این ژنها در مغز ، قلب و اعضای حیاتی بدن انسان باشند ویتامین D به طور مستقیم بر روی آنها تاثیر میگذارد.بدن انسان 37 بافت متفاوت دارد که هرکدام از آنها به طور معینی به مقدار کافی ویتامین D نیازمند هستند.

اما سوالی که پیش می آید آن است که چگونه ویتامین D و یا فقدان آن عملکر عصبی بدن را تحت تاثیر قرار میدهد؟

ویتامین D به عنوان یک تلفیق کننده در رشد مغزی و به عنوان یک نئوپروتکتند Neoprotectant از راه ارتباط با نوروتروفیک در مغز فعالیت میکند.کمبود ویتامین D باعث آپوپتوز نورونی میشود و از رشد و بقای سلولهای عصبی جلوگیری میکند.اگر دقت کرده باشید بعد از ایست قلبی و پس از آن احیای فرد ، معمولاً با اختلال در عملکرد سیستم عصبی آن فرد مواجه میشویم که این امر ممکن است از کمبود ویتامین D بدن باشد.

و اما چگونه ویتامین D را دریافت کنیم ؟

منبع اصلی ویتامین D قرار گرفتن در معرض خورشید می‌باشد، همین دلیل است که آن را با نام مستعار ویتامین آفتاب” میشناسند.
مقدار نور خورشید مورد نیاز برای ویتامین D در هر فردمتفاوت است، بسته به فرد سن، رنگ پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب و بیماری های فرد می‌باشد
شمیم شکیبایی، یک پزشک طب داخلی در بیمارستان مارینا دل ری در مارینا دل ری، کالیفرنیا می گوید: تولید ویتامین D از پوست با افزایش سن کاهش می یابد. علاوه بر این، افرادی که پوست تیره تر دارند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تولید مقادیر کافی از ویتامین D در طول ماه های زمستان اقدام نمایند.

فقط چند غذا، مانند تخم مرغ (به طور خاص زرده) و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و ماهی تن، منابع طبیعی از این ویتامین هستند.
شکیبایی می گوید: “در ایالات متحده، تجاری شیر گاو غنی شده بزرگترین منبع غذایی ویتامین D است، در حالی که در دیگر نقاط جهان، غلات و حبوبات و محصولات نان اغلب با ویتامین D غنی شده اند

علائم مسمومیت ویتامین D عبارتند از تهوع، استفراغ، ضعف، از دست دادن آب، یبوست و اشتها.

اختصاصی - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*