Search
خواب کافی

عادت ها و نکات مهم سلامتی و تندرستی

یک زندگی سالم و سبک زندگی فعال ، تمام آن چیزی است که در طول عمر خود به دنبال آنیم و برای به دست آوردن آن تلاش میکنیم.اما موضوع این است که چگونه سالم زیستن را یاد بگیریم ؟!

در اطراف ما بسیاری از عادت ها و تغذیه ها که به نظر ما سالم هستند ، در حرکتی سو ، بر سلامت ما ضربه میزنند که شاید به مرور زمان متوجه آن شویم.

متخصص تغزیه جناب آقای رنه فیکک Rene ficek با معرفی این عادت ها و تغذیه ها سعی بر راهنمایی شما دارد تا به هدف نهایی خود یعنی زندگی سالم برسید.

به اعتقاد بعضی از مردم مصرف بیش از حد خوراکی ها و انجام عادت های سالم میتواند سود بیشتری را به ما بدهد،در صورتی که همانطور که هر قرصی یک دوز مشخصی دارد،این موارد نیز همینگونه اند و مصرف بیش از اندازه خوراکی های سالم نیز میتواند به شما ضرر برساند.

با کمک دکتر رنه فیک ما لیستی از عادتها و تغذیه های سالم را برای شما تهیه کردیم ، البته باز هم باید متذکر شویم که مصرف و استفاده بیش از حد آنها نتیجه سو خواهد داشت.

خواب کافی

خواب کافی

1 – خواب : اولین مورد خواب مناسب است. نداشتن خواب مناسب (7 ساعت در شب ) به افزایش خطر ابتلا به بیماری های خاص ، افزایش وزن و افسردگی را زیاد میکند.خواب بیش از حد نیز میتواند همین عوارض را بر جای گذارد.

سویا

سویا

2 – سویا : درحالی که پروتئین حیوانی میتواند به عنوان یک انتخاب سالم به ویژه برای قلب شما باشد ، محصول سویا میتواند یک جایگزین بسیار عالی برای آن باشد.البته استفاده سویا به همراه مواد دیگر مانند شیر سویا ، توفو و … نیز میتواند برای مواردی مانند کم خونی درمانی خانگی باشد.در این قضیه هم این مورد را داریم که در صورت مصرف بیش از حد ، در بانوان میتواند به سرطان رحم منجر شود.(باز هم تاکید میکنیم در صورت استفاده بیش از حد مجاز آن)

آب میوه

آب میوه

3 – آب میوه : آب میوه و آب سبزیجات ساده ترین نوشیدنی هایی هستند که خیلی از مردم در هر قشری از جامعه میتوانند روزانه آنها را میل کنند.تمامی میوجات به دلیل فیبری که دارا هستند ، برای پوست انسان نیز مفید هستند و به آن شادابی میبخشند.

آب

آب

4 – آب : ما وقتی که تشنه میشویم به اهمیت آب پی میبریم.اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید استفاده بیش از اندازه آب چه ضرری دارد ؟

آب همواره سالم ترین نوشیدنی است که تمامی محققین و متخصصان به مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آن در روز اشاره دارند ، اما استفاده بیش از حد از آب میتواند سودیم موجود در بدن را رقیق کرده و سطح سدیم خون پایین در عملکرد مغز تاثیر گذار است و یا حتی بعضاً به مرگ نیز منجر میشود.

ورزش

ورزش

5 – ورزش : به نظر میرسد وقتی میگوییم ورزش خوب است ، انجام بیش از اندازه آن نیز بسیار مفیدتر خواهد بود.اما به این نکته باید توجه کرد که انجام بیش از حد مجاز ورزش (بیش از 3ساعت در روز ) میتواند باعث خستگی و فرسودگی سلول های بدن شود.این نکته به خصوص برای افرادی است که برای کاهش وزن ورزش را انجام میدهند و میخواهند با زیاد کردن ساعات ورزش خود در روز زودتر به هدف خود برسند،در حالی که نمیدانند اثرات منفی جسمی و روانی را به خود متحمل میکنند.

اسفناج

اسفناج

6 اسفناج : اسفناج گیاه بومی ایران است و از اوائل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت . بطوریکه در تاریخ مسطور استاسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا کشت می شده است . کشتاسفناج در سال 1806 در آمریکا شروع شد.اسفناج منبع عالی از فیبر، آنتی اکسیدان های قوی و مواد معدنی است و برای فشار خون ، ضد سرطان ، بهبود سیستم ایمنی بدن ، ضد التهاب ، طراوت پوست و … مفیبد است.

کنسرو ماهی

کنسرو ماهی

7 – کنسرو تن ماهی : ماهی تن یکی از بهترین پروتئین هایی است که با خوردن آن میتوانید چربی های سالم امگا 3 را دریافت کنید.اما مصرف بیش از حد آن میتواند میتواند بسیار خطرناک باشد و به مشکلات بینایی ، اختلال شنوایی و گفتاری ، عدم هماهنگی و ضعف عضلانی منجر شود.به این نکته توجه داشته باشید که مصرف بیش از 3 تا 5 قوطی کنسرو ماهی تن در هفته میتواند به شما صدمه بزند.

پرتغال٬ سیب٬ گوجه فرنگی

پرتقال٬ سیب٬ گوجه فرنگی

8 – پرتقال ، سیب و گوجه فرنگی : هر سه این ماده غذایی برخلاف فواید فوق العاده ای که دارند ، به دلیل آنکه مقدار اسید بالای دارند میتوانند به مری و معده آسیب بزنند که در صورت بروز این اشکالات ، با دردهای بسیار بدی در این نواحی همراه خواهید شد که علاوه بر پرهزینه بودن درمان آن ، از دیگر فعالیت های روزانه نیز باید دست بکشید.

نور خورشید

نور خورشید

9 – نور خورشید : هرچند دریافت نور خورشید مزایای زیادی از جمله رساندن ویتامین D به بدن دارد اما به دلیل وجود عوارض جانبی بعد از آن در اثر تابش روزنه های سرطان زای خورشید ، پزشکان بیشتر از 10 الی 15 دقیقه در معرض آفتاب بودن را اصلاً توصیه نمیکنند.

اختصاصی - دانشنامه پزشکی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*