Search

بارداری بدون استرس

بارداری یا حاملگی، به وضعیتی گفته می‌شود که زن در رح خود دارای رویان یا جنین باشد. به دوران بارداری «دورهٔ آبستنی» نیز گفته می‌شود؛ این دوره با به دنیا آمدن نوزاد (زایمان) به پایان می‌رسد.

این دوره برای مادران دوران پر از استرس و اضطراب است. در این دوران مادر در مورد سلامت جنین بسیار حساس است و به همین خاطر دچار استرس شدیدی می شود.

images

اين استرس اگر در اندازه کم باشد کاملا نرمال است ولی اگر استرس در اندازه بالا و همیشگی باشد باید آن را به حد تعادل رسانده و کارهایی انجام دهید که استرس نداشته باشد حتی اگر خودتان نتوانستید باید به نزد پزشک بروید و از او راهنمایی بخواهید چون پژوهشها بیانگر این است که در بارداری باید استرس نباشد و یا در اندازه کم باشد و بجای استرس آرمش و راحتی جایگزین باشد چون بر روی جنین تاثیرش زیادتر است و در سلامتی جنین تاثیر دارد موارد زیر را بخوانید تا آرامش را در درونتان بوجود بیاورید

استراحت کنيد و آرامش خود را حفظ کنيد

اگر بتوانيد آرامش خود را حفظ کنيد هم براي شما و هم براي فرزندتان خوب است. روي حرکات فرزندتان داخل شکم تمرکز کنيد، با او حرف بزنيد و آواز بخوانيد. جنين از هفته 23 بارداري صداي مادر را مي‌شنود. حرف زدن با فرزندتان همچنين مي‌تواند به شما کمک کند تا پس از تولد با او رابطه عاطفي برقرارکنيد. به بدن خود گوش دهيد. اگر احساس خستگي مي‌کنيد زودتر بخوابيد. بدنتان سخت تلاش مي‌کند تا فرزند در حال رشد شما را تغذيه کند بنابراين به خوابيدن نياز داريد.

در مورد نگراني‌تان حرف بزنيد

اگر براي سلامت فرزندتان نگران هستيد، مي‌توانيد با پزشکتان صحبت کنيد. اگر صادقانه با پزشک خود در مورد نگراني‌تان حرف بزنيد مي‌تواند به شما کمک کند. با همسر خود هم صحبت کنيد شايد نگراني‌هاي مشترک داشته باشيد يا همسر شما نگراني‌هايي دارد که شما از آنها مطلع نباشيد. صحبت کردن در مورد نگراني‌ها مي‌تواند به شما احساس خوبي دهد.

تغذيه مناسب داشته باشيد

خوب خوردن هم براي فکر شما خوب است هم براي جسم شما. يک رژيم سالم حاوي اسيدهاي چرب ضروري امگا 3، ويتامين و مواد معدني مي‌تواند خلق و خوي شما را بهتر کند. اسيدهاي چربي امگا 3 که در ماهي‌هاي چرب و غذاهاي دريايي يافت مي‌شوند مي‌توانند به شما آرامش دهند. خوردن ماهي‌هاي چرب مانند سالمون، تن و ساردين هفته‌اي يک بار مناسب است. آب هم به مقدار کافي بنوشيد چراکه خشکي بدن روي خلق و خوي شما اثر مي‌کند.

ورزش کنيد

ورزش خلق و خوي شما را بهبود مي‌بخشد و در دوران بارداري بسيار لازم است. اگر شما قبل از بارداري ورزش نمي‌کرديد اين دوره زمان خوبي است که ورزش کنيد. شنا ورزش ايده‌آلي است. حتي پياده‌روي حداقل به مدت 20 دقيقه در روز به شما در تغيير خلق و خو کمک مي‌کند. يوگاي بارداري هم ورزش مناسبي است چراکه به شما تکنيک‌هاي تنفس، آرامش و مديتيشن را ياد مي‌دهد. اين تکنيک‌ها به شما کمک مي‌کند اضطراب خود را کنترل کنيد. البته قبل از آغاز هر ورزشي ابتدا با پزشکتان مشورت کنيد.

در مورد زايمان بيشتر بدانيد

در مورد اينکه چه اتفاقي هنگام زايمان مي‌افتد بيشتر بدانيد. اگر مي‌خواهيد سزارين شويد از پزشک خود بپرسيد چه اتفاقي در طول زايمان مي‌افتد. اين کار به شما کمک مي‌کند آرامش خود را حفظ کنيد.

 

منبع-هفته نامه زندگی مثبت



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*