Search
شروع به ورزش

شروع به ورزش روزانه با قدمهای کوچک

مردم بهانه‌های زیادی برای ورزش نکردن دارند. وقت نداشتن از رایج‌ترین آنهاست. زندگی همه ما پر مشغله است، چه کسی وقت دارد که ورزش کند؟ پول بهانه دیگر است. عضویت در باشگاه و خریدن وسایل لازم هزینه دارد.

اغلب مردم نمی‌دانند چه ورزشی باید انجام دهند. روش‌های مختلف و اطلاعات گیج‌کننده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود ندانیم چه باید بکنیم. مردم اغلب نگران این هم هستند که مبادا آسیب ببینند. ورزش مادامی خوب است که آسیب نبینی، پس شاید ساده‌تر این باشد که اصلا ورزش نکنی! خیلی‌ها هم نمی‌دانند فایده این همه تلاش کردن چیست. بعضی‌ها ترشح آدرنالین را مسخره می‌دانند و بعضی‌ها می‌گویند که نمی‌دانند دلیل این همه سر و صدا بر سر اهمیت ورزش کردن چیست.

اما ورزش کردن از نظر جسمی و روحی چه فایده‌ای دارد؟

با اینکه ممکن است دلایل منطقی برای ورزش نکردن داشته باشیم، اما این دلایل قابل توجیه نیست. بیشتر ما به اندازه کافی تحرک نداریم و این بی‌تحرکی بر سلامت‌مان اثر می‌گذارد. ما در فرهنگ «نشسته» زندگی می‌کنیم و لازم است که تحرک بیشتری به زندگی روزمره‌مان وارد کنیم. فعالیت‌های ورزشی روزمره می‌تواند اثر مثبتی روی وزن، حال، سلامت قلبی و عروقی، فشار خون، کنترل استرس و قند خون ما بگذارد.

چیزی که خیلی‌ها از یاد می‌برند این است که نوعی ورزش کردن وجود دارد که بهانه‌ای برای ما باقی نمی‌گذارد: قدم برداشتن. افزودن آن به زندگی روزمره می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

چطور شروع کنیم؟

قدم زدن ساده است اما نیاز به حضور ذهن دارد، برای راه رفتن، باید یاد بگیریم که درست بایستیم. اگر این کار را درست انجام دهیم، ایستادن و راه رفتن بر کل بدن اثر مثبت می‌گذارد.

به جای نشستن بایستیم، با روزی یک دقیقه شروع کنید. به نظر احمقانه می‌آید، اما اثربخش است. همین طور که ایستادن را تمرین می‌کنید، عضلاتتان را درگیر این موضوع می‌کنید که حالت مناسبی بگیرند. بهترین راه برای اینکه بفهمید چطور باید درست بایستید این است که به یک دیوار تکیه بدهید و ببینید که صاف ایستادن چطور است. از فرق سر تا شانه‌ها و گردن‌تان را حس کنید. گردن و شانه‌تان را آرام کنید و عضلات شکمی‌تان را در یک حالت طبیعی قرار دهید تا عضلات باسن و پشت‌تان در حالت تعادل قرار بگیرند.

وقتی حالت ایستایی در ایستادن خود ایجاد کردید، زمان سنجی را در محل کار یا خانه تنظیم کنید تا با آن بتوانید یک دقیقه تمام بایستید. این تمریی یک تغییر مهم است. بگذارید بدن‌تان به آن عادت کند.

قدم زدن را به روند عادی زندگی خود وارد کنید

بعد از تمرین ایستادن، تلاش کنید که در طول روز قدم‌های بیشتری بردارید. کمی هوای تازه تنفس کنید و هر روز برای قدم زدن از خانه بیرون بروید، اگر اصلا وقت ندارید، حتی یک تا پنج دقیقه هم خوب است.

  • یک هدف خیلی کوچک برای خود تعیین کنید، مثلا با ۱۰۰ قدم شروع کنید. می‌توانید قدم‌هایتان را بشمرید یا از ابزارهای قدم شمار استفاده کنید.
  • قدم‌هایتان را نشسته کنار هم بگذارید و پایتان را تکان دهید. با ۱۰ بار برای هر پا شروع کنید، مثلا موقعی که تلویزیون نگاه می‌کنید یا با کامپیوتر کار می‌کنید یا با تلفن حرف می‌زنید، پاهایتان را تکان دهید.
  • به جای آسانسور از پله استفاده کنید. اگر یک تا سه طبقه است از پله استفاده کنید اگر تعداد طبقات بیشتر است ببینید آسانسور انتخاب بهتری است یا پله.
  • به جای اینکه برای خوردن چیزی قرار بگذارید، برای قدم زدن و راه رفتن قرار بگذارید، با دوست صمیمی، همکار یا شریک زندگی‌تان قرار بگذارید که برای حرف زدن راه بروید؛ نه اینکه بنشینید و چیزی بخورید.
  • وقتی احساس خستگی می‌کنید راه بروید، ورزش سخت شاید برای هنگام خستگی خوب نباشد اما قدم زدن طولانی خوب است.
  • رقابت کنید، اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که با آنها می‌تونید تعداد قدم‌هایی را که برداشته‌اید با دیگران به اشتراک پگذارید. این کار می‌تواند برای خیلی‌ها انگیزه بخش باشد.
  • هنگام راه رفتن ذهن‌تان را خالی کنید. نفس‌هایتان را بشمارید و روی حضور ذهن‌تان تمرکز کنید یا مثلا به یک پادکست، موسیقی یا کتاب صوتی گوش کنید تا ذهن‌تان را آرام و متمرکز کند.
  • روتین تازه‌ای ایجاد کنید. با پنج دقیقه شروع کنید و تا دست کم ۱۰ دقیقه ادامه دهید، قدم زدن را به برنامه صبحگاهی‌ یا میانه روز یا عصر خود اضافه کنید.
  • فعالیت‌های تحرکی بیشتری انجام دهید. به جای سینما به کوه نوردی بروید، برای رفتن به رستوران مورد علارقه‌تان رکاب بزنید. آخر شب که از مهمانی به خانه بر می‌گردید، پیاده برگردید.

 

  • چه از یک اپلیکیشن استفاده کنید یا از قدم شمار دستی یا پوشیدنی، داشتن یک مونیتور که تعداد قدم‌هایتان را ثبت کند باعث می‌شود که بیشتر راه بروید، این تمرین می‌تواند شما را منظم‌تر کند و کمک‌تان کند که برای خودتان هدف‌گذاری کنید(توصیه رایج ۱۰ هزار قدم در روز است). چنین هدفی می‌تواند بین شما و اطرافیانتان یا حتی تنها با خودتان رقابت ایجاد کند. اگر احساس بی‌انگیزگی می‌کنید، این دقیقا همان چیزی است که باید به عادت شما تبدیل شود.

بادتان باشد: اگر اصلا وقت ندارید، با یک دقیقه راه رفتن در روز شروع کنید. یادتان باشد که لازم نیست ورزش سخت انجام بدهید. فقط باید قدم‌هایتان را کنار هم بگذارید.

منبع




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*